Monday, 25 April 2011

Jaga diri baik-baik ya.. ^_^

Bismillahirrahmanirrahim..
Assalamualaikumwarahmatullahhiwabarakatuh.




"Pada setiap yang mempunyai hati yang basah(haiwan) terdapat pahala dalam membuat baik kepadanya." {Hadis riwayat Bukhari,Ahmad dan Ibn Majah}


"Kasihanilah sesiapa sahaja yang ada di bumi ini,nescaya kalian akan dikasihi oleh yang ada di langit." {Riwayat Tirmidzi,Ath Thabrani dan Al-Hakim}




Pernah bela hamster?Hamster memang comel sangat2..~suka3 ^_^
Ana pernah bela hamster ni mula tahun ni 2011,tapi sekarang?dah tak bela lagi dah..sebab ummi ana dapat jangkitan kuman dari hamster ni dan mungkin juga ada alahan dengannya,Wallahu'alam..
Hamster pertama yang ana bela ialah spesis Roborovski(betul ke ejaan ni?)
Hamster jenis Roborovski ni kecil je dan aktif.Ana bela hamster sepasang.Tapi lepas 2 hari seekor daripadanya mati sakit,mungkin sebab masa dalam cage tu dia menyendiri,diam,macam sakit la nampak dan yang sekor lagi tu pula suka pergi kacau(ganggu) dia,pegi main lawan2,kesian kat dia dah la lemah..then,mati.. (T_T)sedih..~huhuhu


Tak sempat bagi nama lagi,tinggal la yang sekor lagi ni,memang aktif(sangat2 aktif),main naik turun tangga rumah dia,naik wheel pusing laju2..gigit2 pagar cage tu.
Dah tinggal sekor bagi la nama...Monotaro,kenapa?sbb tinggal sesorang je..(mono)
Dan....Pada suatu malam yang gelap dan sunyi tu,tak sangka dia ada membuat rancangan nakal!~ hehehe.. =p
dia kan kecik sahaja di gigit2 pagar cage tu,robek2 macam mana ntah la sampai pagar cage tu bengkok sikit dan menyelusup keluar dengan jayanya tanpa pengetahuan ana.Monotaro keluar melalui bawah pintu,mungkin.Alahai..~macam tak percaya sahaja ruang bawah pintu tu tersangat la kecil..dan waktu pagi tu ummi ana keluar rumah dan ternampak la monotaro ni mati terdampar atas tanah depan rumah Mak Long ana.Sungguh tragis sekali..


Dalam tempoh 4,5 hari gitu..abi ajak pegi beli hamster lagi..yahuuu...!!bestnya ^_^
Pergi beli hamster dgn abi n ummi,adik?kesian la kena tinggal di asrama,hehehe.. ;)
belajar rajin2 tau!
Kali ni ana buat keputusan nak bela hamster jenis syria pula,mungkin Roborovski ni tak sesuai dengan ana.^_~
Ummi pilih yang jantan tu sebab warna bulu dia campur2 ada 3 warna,hitam,koko,putih.
Comel!~pandai ummi pilih.
Abi pilih yang betina tu oren + putih,comel juga!^_^
Apa beza Roborovski(susah sgt aaiihhh nak eja,panggil "robot" ja kan senang)
dan syria???Syria ni lebih besar dari Roborovski dan syria lebih jinak.



Ok!ni la gambar hamster syria ana ^_^
<<<----yang atas wheel tu jantan,nama dia?nak nama panjang ke nama pendek?nama panjang dia HAMTARO,nama pendek dia Miki.

<<<----yang duduk sedap jer dalam wheel tu betina,nama dia?nak nama panjang ke nama pendek?nama panjang dia HAGIMARU,nama pendek dia Ciki.


Serius cakap,nak bela hamster ni kena rajin dan sabar!~Kalau malas habis la cage dia busuk,pening bau dia~(tu..kata abi ana)Bagi ana ok jer sebab dah biasa..ahaha... ^_^(sebenarnya malas nak cuci cage)..Serius!hari2 kena cuci cage depa ni,kalau tak abi ugut nak bagi kat kawan2(huhuhu..apa kan daya,sayang hamster punya pasal+menganggur lepas SPM ni,rajin2 kan la juga cuci hari2)Dalam cage dia bubuh serbuk2 kayu..



haaa....macam mana?kemas ja kan? ^________^
ni lepas cuci cage ni,kalau tak habis ruang tamu ada bau la~
Skodeng2 la tu makanan dia kat bawah dlm bekas kuning tu..
ada:carrot comel(kecik2 ja),vitamin hamster yg warna hijau bulat2 tu,dan tak lain dan tak bukan yang tak boleh dilupakan....jeng..jeng..jennnngggg!!!!
KOCI laaa...~(ke kuaci??)


Suka tengok depa ni main2 dalam cage tu,first time diorang explore habis la..
main wheel tu,mula perlahan jer(malas le tu) dah biasa2 tu laju sokmo! *_*
main turun naik dari rumah,hohoho...besa la kan,rumah cantik gitu,rugi la kalau tak jelajah bersama teman baru pula..nggee.... =.="merepek laju jaa..



tak tipu..ni memang gambar yang paling susah nak shot,guna kamera murah sahaja. =p
gambar bila dia berdiri dan anngkat tangan dua2 gitu..memang comel habis la..~ + dgn reaksi wajah dia yang blur2...
Kawaii~^_^



Kesian la..asyik dok dalam cage sahaja,lepas la depa ni main2 kat luar cage,amboi...semangat ja!jangan kencing sudah~ = , ="
Kalau nak ambil pic ni dua2 ekor muka excited ja(ok,ni tipu)
suka datang2 dekat2 dengan kamera..nak tahu macam mana?seperti dibawah ni.





Comel kan reaksi dia..gambar blurr saja.
Hidung dia la paling menawan sekali!~pink...lembut ja..
^_^
Hamtaro aka Miki,ni kamera la..heran ka?



Setelah beberapa minggu,Miki n Ciki dapat baby..comel2 belaka..
masa anak2 hamster ni kecik2 lagi memang macam anak tikus,bezanya bila besar comel la dari tikus(spesis hamster n tikus sama ja kan) ;)
6 ekor anak dia sihat2,Alhamdulillah...


emm...ni 4 ekor sahaje..
lagi 2 ekor kena culik dengan ana untuk sesi fotografi ^_^
nanti kalau lepas semua,adoii~penat la nak cari,dah la kecik2..
2 ekor bulu putih + mata merah.(tak suka hamster mata merah mcm garang je)
Yang lain semua mata hitam.





Ni lah salah 1 hamster yang kena culik dengan ana.
comel kan?sayang dia..
tengok pipi dia kembung2 ada koci sorok(simpan) dalam tu
^_^





Ni pun kena culik juga ni utk sesi fotografi ^_^
tengok tu..comel sangat!sebab tu kena culik sekor ni~
lalala...~





Tengok cage kat bawah ni.memang cantik n unik.Macam mana la dia cuci cage tu.Cage hamster ana yg comel tu pun hari2 kena cuci(penat juga..)Kesian hamster yang tinggal dalam cage mcm kat bawah ni tak cukup nafas,penat dia nak panjat permainan terowong2 tu.kesian kat hamster tu.. ='(

http://4.bp.blogspot.com/-OxB5koop0w0/TZVGczDtVnI/AAAAAAAAADg/2gWVlHI01uw/s1600/Hamster+Cage.jpg

1. Memelihara haiwan adalah suatu amal soleh yang sangat besar pahalanya di sisi Allah, setiap makanan yang diberi dan setiap tanaman yang dimakan olehnya pasti ada pahalanya.

2. Kasihanlah kepada haiwan, jangan menzaliminya, jangan khianati pergerakan dan kehidupannya. Haiwan juga makhluk Allah yang ingin hidup bersama-sama manusia di bumi ini.

3. Besarnya dosa orang-orang yang menyeksa binatang dan menyakitinya dengan memukul dan membunuh. Seperti dalam hadis, Wanita itu masuk neraka kerana dia menjadi sebab kematian seekor kucing.

4. Boleh mengurung binatang seperti kucing, burung, dan sebagainya, jika diberi makan dan minum. Jika tidak mampu atau tidak mahu, maka hendakah melepaskannya dan membiarkannya pergi di bumi Allah yang luas untuk mencari rezekinya sendiri.

5. Mengikut kajian dari barat ada menyatakan bahawa dengan membela haiwan peliharaan seperti kucing dan anjing dapat menghilangkan stress pada tahap optimum dan merendahkan paras darah tinggi.

apabila sahabat Rasulullah bertanya: "Dapat pahalakah kami menyayangi haiwan-haiwan ini? Jawab Rasulullah s.a.w: "Menyayangi setiap makhluk hidup itu adalah berpahala." (Riwayat Muslim)


lepas ni nak bela kucing pula.boleh ya?boleh la...~kucing comel juga.

http://3.bp.blogspot.com/-IPid9Skiv3o/TY26jgN5JzI/AAAAAAAAAgk/QnjTNlL0ZeI/s400/hop.jpg Wahai kucing yg comel,berlari lah kesini ^_^*mari2*


P/S:Kalau la boleh bela penguin..hemm... =.="
Jaga diri baik-baik ya hamster ana..^_^ (rindu la~)

17 comments:

adibah aziz said...

tikusssssssssssss lagi . haha

Nur Farhana said...

ya..comel apa ^_^
haa..ni baca entri ni ke belum?
suka jadi yg first komen yea?hemm..macam2 la adibah ni. =)

s a r said...

i like!! :)

hmm. kita bela sama spesis nampaknya :)

malangnya, last week baru mati.
arghh! sadis sangat!

Nur Farhana said...

owh ya..sama apesis ^_^
kesiannya..sabar saja la.
tapi selalunya hamster ni tempoh hidup dia dlm 4 tahun kalau tak silap.

Syauqatul Wardah said...

"Dah tinggal sekor bagi la nama...Monotaro,kenapa?sbb tinggal sesorang je..(mono)" *ketawa, haha*

lps tu..."ternampak la monotaro ni mati terdampar atas tanah depan rumah Mak Long ana" *hati berdetak, sedih sgt! ='(( sedih...*

lps tu.. "Apa beza Roborovski(susah sgt aaiihhh nak eja,panggil "robot" ja kan senang)" *haha, ni rs suka nk terguling*

HAMTARO = Miki
HAGIMARU = Ciki
haha, awat xdk kaitan pun nama pjg dgn nama pendek

serius, baca entri ni enjoy! tergelak-gelak akak ^_^ haha

akak pun suka sgt h]amster, betul! ^_^ akak nak wat list, haiwan akak suka (byk sama la dgn Farhana ^_^)
1) hamster 2) arnab 3) kucing 4) penguin..ha'ah! comel sgt~! *pengsan*

*bangun balik*
betul2, kalau jg binatang, blh hilang stress

(akak nk cite lagi ni, haha)
kjp2

Syauqatul Wardah said...

dah byk haiwan dh yg dibela dkt rumah ni
dulu ada bela ayam serama, Innalillah
bela pula arnab, Innalillah gak
bela lagi, ikan, Innalillah
bela hamster, Innalillah
beli kucing, lagi byk Innalillah

dah pakat Innalillah blake, x bela2 dah, haha ^_^

Nur Farhana said...

Syauqatul Wardah :

Monotaro(Mono),hehehe.. ;)
aplikasi subjek sains masa form 2 dulu.

HAMTARO:Miki
HAGIMARU:Ciki
Sebab nama bahagian kiri tu ana yang bagi dan nama sebelah kanan tu ummi ana yang bagi(org yg berbeza utk nama yg berbeza,hehe.. ^_~)

COMEL la..~akak nie! ^___^

owh ya~ lupa pula arnab,ana suka juga arnab.so adorable! =)

Kelakar la akak ni*pengsan* -->>*bangun balik* pula..
hehehe..^_^

Akak ni memang seorang yg penyayang la..

sadis juga baca cite2 akak tu.(T_T)
Sabar ye kak..dah riwayat hidup mereka2 itu pendek. =.=

Syauqatul Wardah said...

mujur bagi nama monotaro, jgn bagi nama monopoly sudah~ cute~ ^_^

Hamtaro tu yg ada dlm cite kartun tu kan? Hagimaru mcm akak pernah dgr nama tu, tp di mana ya

Farhana lagi COMEL~! ^_^
karakter Farhana ni byk sama la dgn akak, akak dh dpt rs dh ms mula2 knl Farhana mula2 dulu ^_^ hee~~

Farhana la penyayang, suka benar hamster dia, keje part-time la ya sementara tunggu masuk U ni, kekgi Farhana pergi sapa nak jg mereka2 tu..=(( eh, akak pula sedih, patutnya hamster tu..

haha, mmg sedih, skrg xyah bela apa2 dah, anak patung ada, eh, ops...haha ^_^ xde la~~

Nur Farhana said...

Monopoly?wah..idea bernas juga,hahaha.. ^_~

yA..Hamtaro mcm cite kartun.Dulu2(zaman muda2) tengok la..^_^

Hagimaru?wah..~kita sama la kak!adik pun pernah dengar juga nama Hagimaru ni.Tapi..entah di mana.tahu bubuh je nama tu kat hamster. >_<

owh iya ka?karakter kita sama?*tidak menyedari*adik rasa akak lagi ok la.. ^_^

boleh di katakn part-time juga la..hehehe...
owh pasal hamster tu dah tak tinggal dgn adik lagi dah,abi adik dah jual kat kedai sbb ummi adik alah dgn hamster.saudara mara pun tak nak,tu yg jual tu.

eh..eh..anak patung??? =.="

^_^

Syauqatul Wardah said...

jgn! kekgi hamster Farhana mari serang akak, sbb akak yg bagi idea, haha, plg x pun dia serang dlm mimpi, mimpi ngeri akak nanti, dia dn geng dia gigit akak *last2 ni mmg terlebih ngarut dah ni* ^_~

zaman muda2 akak juga la maknanya ye...

aiyah~! sama lagi, akak dah kata, akak dah kata ^_^ yiyi~!!

Farhana cuti ni ambik x lesen kete? motor ke?

anak patung..kalau nak potong perkataan patung tu pun boleh..
*dah...start dah...dia start dah...pantang ada peluang je* ^_^ ehehehe

Epy Ain said...

comeynya tp ain xpnh brani pgg :)

Nur Farhana said...

wah...serang akak dlm mimpi ^_^*dia baik mcm tuan dia la,hehehe..*

yup!muda2 dulu..*terkenang kembali*

yiyi~!! ^_^

ya..ada ambil lesen kete,motor tak ambil pun sbb tak reti bawa motor nanti pergi nak ambil lesen buat malu jer sebab org yg pergi ambil lesen moto semuanya pandai bawa dah..

ececece..sudah berangan ya kak!~emmm...kalau anak patung buang patung jadi "ANAK".!!~
^_^
*adik sentiasa bagi peluang dan ruang utk akak,hehehe.. ^_~ *

Nur Farhana said...

Epy Ain:emm..memang comel2 kan..kan..

ain suka juga hamster ye ^_^

kalau yg jinak ok jer,siap manja lagi,hehehe..

yg nakal suka gigit2..*eerrggghh>_<*

Azree said...

Terkejutnya tengok mahligai hamster ni..Jeles pun ada..:)

Nur Farhana said...

Azree: ^_^ pelihara hamster juga ya?

syafiqah said...

tumpang tanya.. ada x hamster awak kene selsema? hamster saya asyik bersin saja.

Nur Farhana said...

silakan betanya. ^_^

hamster saya dulu tak ada pula selesema.baik awak bawa jumpa veterinary cepat.