Thursday, 19 September 2013

Saudaraku... Engkau adalah Merdeka [اخي انت حر]

*Nasyid ini adalah potongan sebahagian daripada Syair nukilan As Syeikh Sayyid Qutb rohimahullah.

..........





Akhi (saudaraku)... Engkau adalah merdeka walaupun di balik jeriji besi itu
Akhi... Engkau adalah merdeka walau dibelenggu
Bila engkau berpegang teguh kepada Allah
Maka makar manusia tidak akan membahayakanmu

Akhi... kenapa engkau jemu dari berjuang
Dan mencampakkan senjatamu?
Lalu siapa lagi yang akan mengubati luka pasukan?
Dan siapa pula akan yang mengangkat kembali panjinya?

Akhi... Sesungguhnya aku pada hari ini adalah tukul besi yang keras
Dengannya akan kuhancurkan batu gunung yang menjulang tinggi
Esok, aku akan menghapusnya dengan pukulan penghabisan
Segala kepala kepala ular hingga hancur berkecai

Akhi... Sekiranya engkau meneteskan air matamu atas kepergianku
Dan dengannya engkau menaburi kuburku dengan hening
Maka nyalakanlah bagi mereka obor dari tulang belulangku
Dan majulah dengannya menuju kegemilangan yang menanti

Akhi... Bila kami mati, kami akan bertemu dengan kekasih-kekasih kami
Bahkan taman Rabb ku tersedia bagi kami
Serta burung burungnya akan berterbangan di sekeliling kami
Maka berbahagialah kami dalam negeri yang abadi


Akhi... Sesungguhnya aku tidak pernah jemu dari berjuang
Dan aku tidak akan mencampakkan senjataku
Bila aku mati, maka aku syahid
Dan engkau akan terus maju dengan kegemilangan yang agung

Saya akan menuntut balas, akan tetapi demi Rabb dan deen
Dan akan terus maju diatas jalanku dengan penuh keyakinan
Sampai kepada kemengangan di atas semua manusia
Atau kembali kepada Allah di negeri yang kekal

Kredit : Blog Bersama Dakwah
#mesirkini
#R4BIA

Sunday, 11 August 2013

Dalam Dakapan Ukhuwah (versi saya)

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamualaikum !






peace ! ^.^"  ayuh..ukhuwah bersama



Salam Eid Mubarak!makin laju masa berlalu..bulan depan dah nak balik kolej,dah nak jadi senior tahun2 ni..InsyaAllah  :)

dalam tenang kau bicara tentang sahabatmu..dalam senyuman kau sampaikan salam..

dalam rindu..ukhuwah makin bertaut...kerna cinta pada Ilahi,kau ucapkan "ukhuwah fillah"(persaudaraan kerana Allah)..

menghitung hari bahagia bersama-sama mereka...ya,mereka..mereka yang bergelar sahabatmu...   :)



teringat pula pada bicara sebelumnya...

"kak long,kenapa hang selalu dok rindu dengan 'kak ***' ? padahal..dia bukan kenal hang pun?"adik.

ya..aku rindu dia..dia yang ku kenal sebagai seorang kakak..hanya melalui alam maya..blog nya yang menghidupkan jiwa-jiwa jundullah...aku lemah..ya,sangat lemah..compang camping jalan DnT ku..aku masih amatur di jalan DnT(dakwah dan tarbiyyah)..masih bertatih..

" eeeerrrrrr.....hemm,,"ukhuwah fillah" ?"  *senyum*

ya..aku rindu sesiapa sahaja yang pernah membangkitkan aku kembali kuat di jalanNya..
tak perlu bersua muka..tak pernah berjumpa pun..tapi,penanya dari ilham Ilahi membuatkan setiap orang yang lemah jiwanya kembali bangkit untuk sama-sama berjuang..untuk sama-sama bermujahadah...kerna kita 'hamba Allah'..kerna kita 'musafir' di dunia ini..


namun.........dalam merempuh mehnah dunia,pernah kau sejenak berpaling ke kanan dan kiri?belakang? jangan hanya memandang kedepan..hanya nampak apa yang muncul di depan..tapi lupakan yang lainnya..

maksudku...hanya ingin 'berukhuwah kencang-ribut-petir' dengan sahabat lain..tapi lupa pada keluarga serta saudara mara disisi..*angkat kening double jerk* ada kita kisah?pernah terfikir?


'idul fitri ku kali ini membawa 'warna-warna indah' dalam hidup..memori..bahagia...
ya Allah...terima kasih kerna membawa mereka menemani ku..




 Karena beda antara kau dan aku sering jadi sengketa
Karena kehormatan diri sering kita tinggikan di atas kebenaran
Karena satu kesalahanmu padaku seolah menghapus sejuta kebaikan yang lalu
Wasiat Sang Nabi itu rasanya berat sekali;
"Jadilah hamba-hamba Allah yang bersaudara."


Mungkin lebih baik kita berpisah sementara, sejenak saja
Menjadi kepompong dan menyendiri
Berdiri malam-malam, bersujud dalam-dalam
Bertafakur bersama iman yang menerangi hati
Hingga tiba waktunya menjadi kupu-kupu yang terbang menari
Melantunkan kebaikan di antara bunga, menebar keindahan pada dunia


Lalu dengan rindu kita kembali ke dalam dekapan ukhuwah
Mengambil cinta dari langit dan menebarkannnya di bumi
Dengan persaudaraan suci, sebening prasangka, selembut nurani,
Sehangat semangat, senikmat berbagi dan sekokoh janji.


-- Salim A.Fillah
 

Friday, 26 July 2013

A story-aurat-*ehem..* -the-path-to-Jannah-



Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamualaikum !




Perkongsian yang saya ingin sisipkan ini dari fb saya.jadi,mohon maaf kerna tak ada sumber sahihnya.isu aurat..ya..ya...mungkin bagi sesetengah 'mereka-mereka' menggangap isu ini biasa-biasa.lagaknya,mudah saja..tapi di sebalik itu,saya yakin masih ada yang tidak tahu batas aurat antara saudara mara kita..kerna,saya juga dulu pernah merasakan hal yang sama.terutamanya yang saya perhatikan ketika hari lebaran..ramai yang bersalam-salaman tidak kira batas-batas syariah.maksud saya,yang sepatutnya kita jaga aurat..tidak pula kita menjaganya..yang sepatutnya haram bersalaman..disalamnya pula dengan 'slumber deeekk..' jer dengan saudara ajnabi.*HAH HA..sorry sbb bahasa dah terkacuk indon sikit-languagehomosapien*

moga dapat memahami sebaiknya..  :)

sama-sama kita ambil tahu dan berubah ya..kerna mahu Allah cinta dan sayang kita.. *peace !!*




******




Kenapa asyik 'berkelubung' je walaupun kat dalam rumah?
Balik kampung dalam rumah pun nak pakai tudung, nak pakai pakaian lengkap?

Sebabbb...
Tu Allah yang suruh,
bukan sekadar ikut-ikutan.

Bila sorang pakai tudung, yang lain ikut pakai tudung walaupun dia dikategorikan tak payah pakai tudung dalam situasi tu.

So jom sama-sama cuba faham kejap.
Siapa yang perlu tutup aurat dalam rumah dan siapa yang tak perlu :')

Masalah ni selalu jadi bila balik kampung, pergi ziarah rumah sedare dan sebagainya.

Kita perlu tutup aurat pada sesiapa sahaja yang dianggap ajnabi.
Haa siapa ajnabi tu?

Kalau bagi perempuan, ajnabi adalah lelaki yang selain daripada:
1. ayah
2. atuk
3. adik-beradik lelaki kandung atau susuan
4. pakcik (adik beradik ayah atau ibu, bukan yang berkahwin dengan adik beradik ayah atau ibu)
5. suami (bukan bakal suamiii!)
(kalau dalam rumah hanya ada orang-orang yang di atas, maka tak perlu 'berkelubung')

dan perlu ditekankan juga orang-orang yang dengan selambanya kita buka aurat pada mereka sebab dah dianggap keluarga terdekat sedangkan kita wajib tutup aurat depan mereka walaupun dalam rumah:

1. sepupu lelaki
2. pakcik yang berkahwin dengan adik beradik ibu atau ayah kita

dan apatah lagi orang-orang luar yang lain

jangan silap faham yang menutup aurat hanya bila keluar dari gate rumah, selain dari tu tak payah.

sebab tu banyak kejadian bila sidai baju kat balkoni atau garaj tak pakai tudung, atau pakai baju lengan pendek, bila sepupu lelaki datang rumah, tak rasa apa kalau tak tutup aurat dsb.

sedangkan Allah suruh tutup aurat bukan sebab tempat tapi sebab orang yang ada di sekeliling kita.

no offence.
kita perlu saling mengingatkan.
sebab kita saling menyayangi kan?
sebab kita taknak sorang pun dari kita tak dapat masuk syurga kan?

"bukan salah mereka yang tidak tahu, tapi salah kita yang tak beritahu."

dan kalau dah tahu, perlu amalkan
kalau tak tahu, kena rajin dan tak malu bertanya.

insyaAllah tak rugi kalau kita bertanya lagi-lagi soal agama.

wallahua'lam.

ana faqirun ilallah.


#jgn lupa kaki juga aurat,ambil langkah berjaga-jaga..pakai stokin ja senang.







Wednesday, 17 July 2013

kan ?

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamualaikum!




just wanna to sharing with u with this one (got it from tumblr):

Lama aku hidup, baru aku sedar suatu perkara. Aku tak pernah minta kepada Allah supaya memakbulkan doa - doa ibu dan bapa aku.


is it? *tanya iman* :)


Saranghae emak..abah..

Wednesday, 3 July 2013

mahu Allah cinta kita?

 
 istiqamah dalam cinta
cinta dan kasih pada-Nya

ALLAH
 
 
 
 
 
 
 istiqamah
usah dimulakan dengan yang berganda-ganda amalnya
sehingga di akhirnya membuatkan kita sendiri bermalas-malasan
tatkala putaran 'roda iman' di bawah
 
 
 aku juga pernah merasa
bila iman ditembak nafsu
aku jadi tak terdaya
kerna aku tidak sempurna
aku juga jatuh rebah
 menangis mengingati dosa

namun Allah tetap bersama
senantiasa bersama aku
dan juga kamu

jadi..
ayuh-lah bangun semula!
sapu debu2 dosa
bangkit semula gapai mardhatillah

meskipun kau mulai menapak dengan tapak-tapak kecil amalmu
namun kau istiqamah dengan amal-mu itu
Allah lebih cintai!
 
"Amal bagaimanakah yang paling disukai Allah?"
Jawab Rasulullah SAW,
"Amal yang dikerjakan secara tetap walaupun sedikit."
 
{ HR Muslim }





T H E      K E Y      IS      " I . S . T . I .Q . A . M . A . H "
 
 
 

Istiqamah berpegang kepada din Islam merupakan satu kewajipan asasi dan satu kemestian bagi hamba-hamba Allah Subhanahuwata’ala yang inginkan husnul khatimah.

Istiqamah bukan sahaja diperintahkan kepada orang-orang muslim biasa, bahkan diperintahkan juga kepada manusia besar dalam sejarah, iaitu para nabi dan rasul. Firman Allah Subhanahuwata’ala:

“Maka tetaplah kamu pada jalan yang benar, sebagaimana diperintahkan kepadamu dan (juga) orang yang telah bertaubat beserta kamu dan janganlah kamu melampaui batas, sesungguhnya Dia Maha Melihat apa yang kamu kerjakan.” (Hud : 12)



 " Istiqamah is not easy,but i will do my best;InsyaAllah "
and..you to guys!
may Allah ease..
 
 

Untuk melahirkan istiqamah memerlukan tiga pendekatan sekaligus bagi setiap mukmin iaitu:     لله (liLlah), الله  مع (bersama Allah) dan الله  الى(menuju kepada Allah)



لله (liLlah) bermakna kerana Allah, iaitu lil Islam, yakni mengambil Islam sebagai mabda’ (perinsip hidup).

الله  مع(bersama Allah) iaitu bersama-sama manhaj Allah, yakni bil Islam atau sentiasa bersama-sama dengan Islam sebagai manhaj hidup.

الله  الى (menuju kepada Allah) bermakna sentiasa bermatlamatkan Allah dalam setiap kerja-kerja dan usaha.


***

Demi Allah Yang Maha Esa, Sesungguhnya tidak disediakan jalan yang mudah untuk menuju cintaMu. Menitis air mata tatkala merindu. Menitis air mata tatkala merasakan semakin menjauh. Tetapi, janji Allah tetap segar dan mekar tanpa pengkhianatan. Kerana ku tetap yakini, Allah menyatakan “Wajiblah cintaKu kepada orang-orang yang berkasih sayang kepadaKu” 
 
 
—  (Asy-Syahid Hassan al-Banna)          

a deeper relationship with Allah.



I hope to have a deeper relationship with Allah. This world/people are temporary.I think im done investing in friendships with people. Doesn’t work/matters anymore. I will love for just His Sake. If i see someone that loves Allah. I will love them just for that reason.

-Sa’diyah

Thursday, 30 May 2013

kamu nak ke syurga ? ini juga jalanNya..

Assalamualaikum..





feeling : so sad ='((

melihat 'carry mark' bagi setiap subjek yang ku ambil untuk sem ni

membuatkan aku sangat2 sedih dan sangat2 lemah..
Allah....
aku malu.aku malu.aku malu.

seminggu sahaja lagi,final exam.
ada seminggu lagi untuk aku betul2 usaha..usaha..dan usaha..
moga Allah permudahkan.

aku juga nak berjaya..
untuk aku buktikan muslim tidak lemah!

o Allah..make it ease..make it ease..make it ease..for me.. =')

ini jalan jihadku.
jalan ilmu yang juga membawa ke syurga Allah..

"Allah intends for you ease, and does not want to make things difficult for you" [2:185]; 
and "Allah does not want to place you in difficulty" [5:6].

sayang Allah sangat2 ! =')

 
Prophet Muhammad (saws) said," Whoever goes down a path/road searching for Knowledge, Allah will make it easy for him the road to Paradise." 
 [Saheeh Muslim, Vol.3 Hadith No. 99]



Monday, 4 March 2013

di saat Allah memilih hatiku.

Assalamualaikum wbt !




Alhamdulillah..Alhamdulillah..Alhamdulillah..


begitu tidak terhitung nikmat yang dikurniakan "Sang mentari hati kita" kepada hamba-hambaNya..
meskipun mereka sering alpa..kerna terlalu terikat dan himpit nikmat dunia yang fana(sementara).






Allahu Rabbi...Allahu Akbar !
terasa ingin menangis dengan esaknya di hadapanMu Ya Rabb..
begitu Engkau mencintai daku,hamba yang bernoda dosa.


Saat Allah memilih hatimu,
Allah akan terus mengujimu sehingga Allah benar-benar dekat dan utuh dalam hatimu. =)

 -biar hati ini terikat padaMu.

bilamana kita 'terlangkah' masuk dalam bulatan dakwah dan tarbiyah(DnT).
sudah pasti..
bahkan tersangat ku yakin.
bahwa,'hamba' itu tidak akan menarik diri keluar kembali dari bulatan itu.
kerna dia sudah jatuh cinta..jatuh cinta ...kembali kepada tuhannya yang Esa.


tetapi...tetap ku ingin tegaskan,'jalanan ini' bukan jalanan biasa,bukan juga jalanan yang penuh riang dan tawa,dan juga bukan jalanan yang penuh dengan duri kedukaan..


tetapi...jalan ini adalah jalan kembali kepada Allah,jalan menuju syurga Allah!
mana mungkin ada yang mahu menolak nikmat syurga Allah terindah.
jika dia benar-benar menyedarinya dari awal...alangkah untungnya dia.
kerna dia membina taman-taman di syurga.menebarkan bauan indah syurga.




 "Allah memberikan yang terbaik tidak kira dalam bentuk kedukaan atau kesukaan, meskipun kadangkala tidak serasi dengan keinginan, tetapi percayalah Allah mempunyai perancangan yg jauh lebih indah.."


biarpun pada awalnya hatiku ini benar merasa sedikit berat dan terbeban..namun aku gagahi jua,aku paksa diri ini..untuk meneruskan langkah dalam putaran hikmah infiniti tautan hati kerana Ilahi!

dan akhirnya,Alhamdulillah...aku makin cinta dengan jalan dari petunjukNya!



di jalanan itu,aku kembali berdiri berlari kepada Ilahi,Allahu Rabbi.. <3



aku sering 'ditembak' bertalu-talu..
juga sering di 'panah' dengan panahan paling berbisa..
terasa seperti 'dihumban' jatuh kedalam gaung yang dalam..
terasa 'ditampar' dengan tamparan yang hebat,kesakitannya mega giga yang ku rasa..
namun,jauh di sudut hati yang paling dalam diciptakan Sang Khaliq.
aku sebenarnya benar-benar hidup kembali dalam semua 'kesakitan' itu..
aku dapat rasakan manisnya..aku mulai makin cinta..cinta..
cinta kan semua jalan-jalan berduri menuju Ilahi.


aku jatuh cinta dengan 'kesakitan' itu,kerna itu aku tidak terlalu 'tersiksa' ketika melaluinya..
buat Murabbiah ku,moga Allah membalas kasihmu padaku dengan syurga tertinggi! Ameen Ya Rabb..


kem itu benar-benar memberikan tamparan yang hebat kepadaku,kerna Allah sayangkan ku..
Dia ingin aku benar-benar mencintaiNya..kerna itu juga Dia mengirimkan kepadaku "semua ini".
Alhamdulillah..

di saat Allah memilih hatimu.

jangan lah kau gusar untuk berpaut pada panggilanNya.

kerna Dia tahu itu yang terbaik buatMu.

ayuh!bangun dan pecut berlari kepadaNya.

Allah sangat mencintaimu sebenarnya!sedarlah!sedarlah!

wahai hati yang dipegang Ilahi,
jangan kau berduka lagi,
kerana janji-Nya itu pasti,
nikmat syurga bakal kau kecapi !



"Sesungguhnya kesenangan syurga adalah kemenangan yang sebenar."

[as-Shaaffat : 37]


Wednesday, 13 February 2013

ini ceritera aurat...cliché?

Assalamualaikum!







ini isu 'hangat',aku rasa..dah banyak,bahkan dah terlalu banyak isu ni diutarakan di mana-mana jua pelosok alam maya ni.aku percaya.tapi...sejauh mana mereka-mereka-dan-mereka-itu ambil iktibar(pengajaran)???aku tertanya-tanya..sebab benda ni semua orang tau kot,even dalam silibus Pendidikan Agama Islam pun ada.pelik.entah la macam mana lagi nak sedarkan 'mereka' itu.sedar tak sedar,para da'ie(pendakwah) tak pernah jemu dan lelah ulang dan ulang tentang isu yang sama.hampa tak kesian ka?paling tak pun,kesian la kat diri hampa tu sendiri..kenapa hampa pilih jalan yang di mana awak sendiri sedar Allah murka.Bilamana Allah murka,macam mana nak dapatkan keredhoanNya????


cer fikir balik ye. . .


kekadang aku pun terfikir juga lah kenapa 'mereka' itu susah sangat nak ikut perintah Allah untuk bab menutup aurat ini even lelaki pun.mungkin juga family dia orang tak kata apa..atau ada masalah peribadi?eh!eh!benda ni sensitif?maaf..ana perlu juga bersuara di "sini",sebab ana tak pernah buat entri tentang ni rasanya..dah lama nak buat entri pasal ni,tapi setiap kali tengok web,blog,tumblr yang dah pun bagi "nasihat" tentang isu ni,terasa tak jadi buat entri pasal aurat.tapi........bila fikir balik,kalau di akhirat nanti,Allah tanya "Pernah tak tegur orang yang tak tutup aurat?".apa aku nak jawab? ha!






dulu,aku pun tak tau kata yang kaki tu pun aurat.sebab majoritinya muslimah yang aku jumpa di luar rumah yang rata-ratanya bertudung litup tapi kaki tak tutup.jadi aku dah rasa familiar dengan keadaan tu.Tapi,sebenaqnya,aku silap besaq!dan...sekarang ni aku dah selesa dengan stokin+handsock,dah sebati dah dengan kehidupan seharian aku bila keluar rumah macam tu.Sampaikan tahap..kalau aku tak pakai stokin,aku rasa macam tak pakai tudung.dan rasa sangat ganjil kalau meng-'amin'kan doa dengan tak pakai tudung(situasi ni pernah berlaku di hostel KMPP,yang akan ada bacaan doa sblm tidur).aku terfikir,betapa "tabah"nya 'mereka' hadapi kehidupan sehari-harian 'mereka' dengan tidak menutup aurat.sebenarnya,bila kita nak buat sesuatu tu..kadang2 kita mesti,wajib "paksa" diri kita untuk buat sesuatu.



comel apa berstokin !  :)




Analoginya...kalau cikgu ada bagi kerja sekolah yang perlu dihantar pada keesokkan harinya juga.mestilah lepas balik sekolah tu,kita akan "paksa" diri kita ni untuk siapkan kerja sekolah tu juga..ye tak?kalau tak......kita sendiri pun tahu akibatnya kan?kalau tak kena denda berdiri dalam kelas sampai habis waktu cikgu tu mengajar,tak pun kena rotan "kuasa berpadu",tak pun kena lah something yang kita tak suka disuruh oleh cikgu tu..sapa suka kena rotan?buat malu ja..kawan tengok,sakit pun dapat.okeyh!panjang pulak analogi ni..dapat tak gambaran sikit-sikit tu???


macam ni sebenarnya...analogi tu nak menerangkan yang kalau nak tutup aurat ni kadang2 kita kena "paksa" diri kita untuk tutup aurat juga..meskipun teersangatlah payah dan twilight dgn kehidupan kita yg sebelum ni.lama2 bila dah terbiasa dengan apa yang kita terpaksa buat tu,InsyaAllah..kita akan rela.sikit2 dulu menapak,tak pa..asalkan istiqamah(berterusan)..berdasarkan analogi perenggan di atas tu juga nak bagi tahu yang kalau dah kita tak ikut perintah Allah,mestilah akan ada balasan daripadaNya di akhirat nanti(azab) sebagai balasan perilaku kita di dunia ni.jadi,mana satu kita nak pilih?nak Allah suka....atau Allah murka?tepuk dada,tanya iman..aku pasti korang lagi pandai bab ni,cuma tak nak menunjuk ja..dah tu,tunggu apa lagi,jom la tutup aurat.Moga Allah permudahkan ya..biaq la kita "di sana" nanti bertemu semula dengan Allah dalam suasana yang indah,Allah redho.


kemain lagi aku berceloteh kat sini,tapi kat luaq..jadi bisu.Actually,aku ada sahabat yang tak tutup aurat yang satu kelas dengan aku.Tapi,dayusnya aku rasa diri aku ni sebab aku tak pernah tegur dia tentang aurat.aku sedih.Ustazah aku pernah bagi tahu masa kat Kolej dulu,kalau kawan kita tu buat sesuatu yang Allah larang,maka tegurlah dia..at least tegur 3 kali..dah lepas 3 kali tu kalau dia tak mau ikut juga..doakan dia.Sebab hati tu Allah yang pegang..moga dia akan berubah suatu hari nanti.sekurang-kurangnya kita dah tegur 3 kali,lepas dari azab,bila ditanya tentang peranan kita sebagai sahabatnya.


Dulu masa zaman matrik,ada 2 orang muslimah yang aku teringin sangat nak tengok depa bertudung,aku selalu usyar2 depa..tak berani nak tegur.tengok peribadi depa,depa baik sebenarnya..ada juga bertegur sapa hai hai gitu..tapi tak ada kekuatan nak tegur direct.jadi,aku cuma doa dengan lintasan dalam hati.serius!aku teringin nak tengok depa pakai tudung.dan...akhirnya!Alhamdulillah...Allah kabulkan doa aku yang tak seberapa tu,kedua-dua mereka dibukakan pintu hati untuk bertudung.aku rasa gembira sangat-sangat masa tu!senyum sorang2.padahal..depa tak kenal aku pun.bila berselisih,aku cuma "sedekah senyum" saja.aku gembira sangat sebenarnya.aku ni agak pendiam dengan orang yang aku tak pernah mesra alam ni.


Hadis dari Abi Said Al-Khudri yang bermaksud : “Rasulullah saw telah bersabda : Barang siapa di antara kamu yang melihat akan kemungkaran, maka hendaklah ia mengubahnya dengan tangannya. Jika sekiranya ia tiada berkuasa, maka hendaklah ia mengubahnya dengan lidahnya. Maka sekiranya ia tiada juga berkuasa, maka hendaklah ia mengubahnya dengan hatinya. Dan yang demikian itu (iaitu mengubah dengan hatinya) adalah selemah-lemahnya iman.” 

--- (Riwayat Oleh Muslim).


Hadis di atas ni famous!yakni,aku yakin semua orang pernah dengar/baca..tapi sejauh mana teori yang kita faham dan belajar tu nak di aplikasikan dalam kehidupan kita?

sampai bila kita nak pilih yang selemah lemah iman tu? --yakni mengubah dengan hati.

dan nak berdakwah ni juga kena ada cara-caranya yang praktikal dengan mad'u(orang tu) dan keadaan dia..bukan main hentam ja nak debik dia.kalau macam tu tak jadi la..



"Rasulullah menyampaikan dakwah kepada penduduk-penduduk Makah dengan cara percakapan yang baik, sopan santun, tidak pernah menipu dan sebagainya, Rasulullah juga dikenali dengan akhlak yang baik sehingga dakwah Nabi dapat diterima oleh sesetengah masyarakat Mekah ketika itu."

-- see...Rasulullah pun berdakwah secara sopan santun,jangan pula kita nak over sound direct dekat dia bila berdepan,malu dia(jika di khalayak ramai) dan dia pun boleh fobia dengan pendakwah yang nak dekati dia.










"well it's easier said than done."I Know..but,thats it!when "the bell rings" who can denay??
make u-turn,its hard to enter "Jannah".

 

Tips kekal Menutup Aurat :


  1. Khilaf atas kejahilan lampau - digalakkan melakukan solat taubat terlebih dahulu.
  2. Mendekatkan diri dengan kawan-kawan yang soleh/solehah.
  3. Jangan putus asa dengan tomahan dan cacian sekeliling. "anggap mereka jelezz je, kayy?"
  4. Pergi usrah, halaqah, majlis ta'lim (darul murtaza), ceramah agama dan kaunseling dengan ustaz/ustazah.
  5. Dekatkan diri dengan rumah Allah.
  6. Elakkan berkawan dengan member yang suka bersosial tanpa batasan.
  7. Baca dan hayati "surat cinta" (al-Quran)
  8. Kekalkan mendirikan solat 5 waktu sehari semalam.
  9. Pastikan tudung/selendang dilabuhkan hingga bawah dada.
  10. Baju tak boleh ketat ikut badan (lelaki suka usha)
  11. Jangan jarang (lelaki susah nak kawal nafsu)
  12. Pastikan juga sahabat memakai seluar sukan/kain dalam jika kain jarang.
  13. Mesti pakai stokin dan arm-sock.
                           "Keep istiqomah, panas di dunia tak apa jangan panas di neraka."


  Jangan menjauhi atau benci bila orang tak terima teguran kita. Tugas kita cuma menyampaikan kebenaran, tapi hatinya milik Allah.





p/s : moga aku kuat untuk tegur 'dia'.InsyaAllah...   :)




Monday, 4 February 2013

too fast







" 지 나온 시간들 너무도 빨리 가버렸어 "


MashaAllah..







Wednesday, 30 January 2013

anehnya ukhuwah!

Assalamualaikum !



ukhuwah*   menurut imam Hasan al-Banna ialah keterikatan hati dan jiwa satu sama lain dengan ikatan akidah yakni Islam.


manisnya ukhuwah.
tak seperti manisnya gula-gula.
tak seperti manisnya madu.

kerna ia lebih dari itu.
lebih manis.
lebih spesel!
kerna manisnya ukhuwah itu datangnya dari Allah..
manisnya itu infiniti.
yang tak bisa di ungkap dengan bicara insani.

aneh kan?

ia wujud tanpa aku sedari.
lantas menggenggam erat tali silaturrahim.
menyapa ku dengan indah.
kerana bicaranya dari Ilahi.

"Maha Suci Allah yang mengalirkan segala perasaan di hati kakak pada setiap huruf-huruf kecil yang saya rangkumkan."
- bait bicara manis darinya.

masakan aku tidak tertarik?
di lamar untuk menjadi sahabat.
bidadari kecil,kamu tersangat comel adik ! ^^
ukhuwah ini tanda cinta dari Allah.
moga Allah redho.

bidadari kecil.

sayang kamu erat2 dik! :)

“ Ya Rabbi Illahi, sosok kakak bidadari surga inilah yang sentiasa bikin hamba kuat dalam menghadapi barang segala ujian-ujian Mu. maka, berikanlah jannah paling teratas untuknya. hamba mohon dengan sangat ya Rabbi “--doa darinya.*sweet !*

Ameen Ya Rabb..




bicara indah bidadari kecil ! ^^



Bunga Cinta.

Jika cinta itu persis bunga, maka Allah adalah benihnya. 
Benih yang menerbang bersama lembutnya angin lalu menumbuhkan cinta-cinta di tanah hati setiap kita. Sekalipun kondisi tanah hati pada waktu itu sepertinya kontang tanpa air, ajaibnya ia tetap bisa menumbuhkan.

Dan pada akhir musim, kita akan saling melihat antara satu sama lain sambil mengucapkan, ” Inilah, bunga indah kita yang terhasil dari benih-Nya.”

Senyum.



"Moga kita di pertemukan olehNya 'di sana' dalam JannahNya jika kita tidak berjodoh untuk bertemu di dunia.."


Tuesday, 29 January 2013

titik tolak kedua.

Assalamualaikum!






titik tolak kedua.

kedua.

wujudkah?



bagi aku,tak salah untuk mewujudkan kehadirannya.

iya lah..iman kita ni kan ada turun naiknya juga.

jadi..perlu ada pembaharuan dalam diri kita..perlu ada istiqamah.

pembaharuan yang menciptakan kita yang baharu..

mencipta kita yang lebih mencintai Allah.

diatas jalan apa yang kita pilih.

ya!kita sendiri pilih.

jadi,usah menunding jari kearah insan yang lain,di saat kita harus menempuhnya dengan dugaan.

kita ada Allah.

iya..itu tersangatlah sweet !

aku rasa sangat bertuah kerana aku ada Tuhan.
dan Tuhan aku adalah ALLAH !

dimana-mana dia menemani ku.

tapi malang.
aku sering alpa.

dunia....dunia...


bila aku dengar orang cerita pasal kematian.
aku jadi takut..gementarnya Ya Allah..
aku takut tak bersedia..
eh bukan!memang aku rasa tak bersedia untuk mati.
pengecut?
semua orang akan menghadapinya..
semua orang !

tapi bila?
itu rahsia!

Abdullah bin Umar radhiallahu’anhuma berkata, bahawa ketika dia sedang duduk-duduk di sisi Rasulullah SAW lalu datang seorang lelaki memberi salam dan bertanya kepada Rasulullah : “Siapakah yang lebih utama (lebih baik) di kalangan orang yang beriman?” Jawab Rasulullah SAW : “Orang yang lebih baik di kalangan orang beriman ialah mereka yang berakhlak mulia.”

Kemudian lelaki itu bertnaya lagi : “Siapakah orang yang paling cerdik di kalangan orang yang beriman?” Jawab Nabi SAW : “Orang yang paling cerdik ialah mereka yang banyak mengingati mati dan banyak membuat persiapan untuk menghadapai mati.”




 Tidak ada alasan untuk menyerah  Aku ini panah beripuh Aku adalah busur sakti Yang bertalikan benang keramat.
Kita adalah lembing-lembing bermata dua Meluncur dari pelepasannya Kematian adalah hakikat kebenaran Sedangkan kehidupan hanyalah bayang-bayang.
Segala yang ditakdir Ilahi kepada manusia pasti berlaku Dan semua makhluk ini kepada-Nya akan kembali.

-Asyim Bin Thabit-





O Allah, no one to turn but to You.
يا الله مالنا غيرك يا الله







"Sungguh, engkau tidak dapat memberi petunjuk kepada orang yang engkau kasihi, tetapi Allah memberi petunjuk kepada orang yang Dia kehendaki dan Dia lebih mengetahui orang yang mahu menerima petunjuk."
(Al-Qasas,28 : 56)



'Lakukan sesuatu kerana Allah, maka kamu tidak akan kehilangan apa-apa.'



Ilahi anta maqsudi waridhaka matlubi,ya Allah.
hanya Engkaulah yang kami maksudkan dan redha-Mu yang kami harap
maka arahkan tujuan kami semua meraih redha-Mu
menjadi hamba-Mu yang 'muttaqin', 'mukhlisin' dan 'muhsinin'
yang bisa menggenggam dunia di tangan dan akhirat di hati
yang belajar/bekerja untuk akhirat seakan-akan hidup selamanya
namun untuk dunia seakan-akan esok tiada.



 do what makes Allah loves you double triple;)





 Ibnu Qayyim mengatakan,

"Ketika orang lain bergantung pada dunia, gantunglah dirimu hanya kepada Allah.
Ketika orang lain merasa gembira dengan dunia, jadikanlah dirimu gembira kerana Allah.
Ketika orang lain merasa bahgia dengan kekasih-kekasih mereka, jadikanlah dirimu bahagia dengan Allah.
Dan ketika orang lain pergi menghadap raja/pembesar untuk mengais harta dan mencintai mereka, jadikan dirimu benar-benar mencintai Allah."






Sesungguhnya dalam hati ada satu koyakan yang tidak boleh dijahit melainkan bertemu Allah.
Di hati juga ada satu kesunyian yang tidak dapat diubati melainkan bersendirian bersama Allah.
Di hati ada satu kesedihan yang tidak mampu dihapuskan kecuali dengan mengenali Allah.
Di hati ada kegelisahan yang tidak dapat pergi melainkan kita berjalan pergi  kepada Allah.
Di hati juga ada gelodak marah yang hanya dapat dipadamkan dengan redha kepada Allah.
-Ibnu Qayyim-






~ hereafter ~

Sunday, 27 January 2013

doa imam shafie









إلـيــك إلـــه الـخـلـق أرفــــع رغـبـتــي
kupersembahkan kepadaMu tuhan sekelian makhluk harapanku

I submit my hopes to You, O Lord of all creation,



وإن كـنـتُ يــا ذا الـمــن والـجــود مـجـرمـا
sekalipun aku seorang yang berdosa wahai yang Maha pemberi dan pemurah

Though I am, O The Provider, Most Generous, a sinner,


ولـمــا قـســا قـلـبـي وضـاقــت مـذاهـبــي
tatkala keras hatiku dan sesak perjalanan hidupku

When my heart is hardened, and my life is constricted,


جـعـلـت الـرجــا مـنــي لـعـفـوك سـلـمــا
kujadikan rayuan daripadaku sebagai jalan mengharap keampunanMu

I turn to my submission as the way to Your pardon,


فـمـا زلــتَ ذا عـفـو عــن الـذنـب لــم تـزل
maka bilamana Engkau yang memiliki keampunan menghapuskan dosa yang berterusan ini

Thus when You, The All-forgiving, wipe clean my continuing sins,


تــجــود و تـعــفــو مــنـــة وتـكــرمــا
kurniaanMu dan keampunanMu adalah rahmat dan kemuliaan

Your gift and Your clemency is a boon and an exaltation to me.



ألــســت الــــذي غـذيـتـنـي وهـديـتـنــي
bukankah Engkau yang memberi aku makan dan hidayah kepadaku

Is it not You who nourishes me, guides me?


ولا زلــــت مـنـانــا عــلـــيّ ومـنـعـمــا
dan jangalah Engkau hapuskan kurniaan anugerah dan ni'mat itu kepadaku

Therefore cease not your benevolence and bounty to me,



عـسـى مــن لــه الإحـســان يـغـفـر زلـتــي
semoga orang yang memiliki ihsan mengampunkan kesalahanku

May those who have obtained excellence forgive me my trespass,


ويـسـتــر أوزاري ومــــا قــــد تـقــدمــا
dan menutup dosa2ku dan setiap perkara yang telah lalu

And parade not my wrongdoings and things that have passed.



فــإن تـعـف عـنــي تـعــف عـــن مـتـمـرد
sekiranya Engkau ampunkan aku, ampunkan dari kederhakaan

Should You forgive me, O Lord, absolve me of my treachery,


ظــلــوم غــشــوم لا يــزايـــل مـأتــمــا
kezaliman, penganiayaan yang tak akan terhapus di hari berhimpun kesedihan

My injustice, that will be pardoned not on the day when grief is recollected,


و إن تنـتـقـم مــنــي فـلـســت بــآيــس
dan jika Engkau membalas siksa terhadapku, aku tidak akan berputus asa

But should you recompense my wrongs with your torment, still I will not lose hope,




ولـــو أدخـلــوا نـفـسـي بـجــرم جـهـنـمـا
sekalipun dosa2ku itu memasukkan diriku ke dalam neraka

Even as my trespass lands me in the Fire.




فصيـحـا إذا مــا كــان فـــي ذكـــر ربـــه
dia adalah seorang yang fasih ketika menyebut/mengingati tuhannya

He is the one who speaks only in remembrance of his Lord,


وفيما سواه في الورى كان أعجما
dan bilamana dia bersama selain tuhannya di dunia ini dia membisu

And when he is with others in this world, he is silent,


يـقــول: حبـيـبـي أنـــت سـؤلــي وبغـيـتـي
dia berkata: Kekasihku, Engkaulah tempatku meminta dan berharap

Thus he says, "O my love, You are the One I beseech to, on Whom I place my faith,


كـفــى بـــك للـراجـيـن ســـؤلا ومـغـنـمـا
cukuplah Engkau bagi yang berharap sebagai tempat bergantung dan memohon

Enough is You for those in need for their dependence and their pleas".



أصـــــون ودادي أن يـدنــســه الـــهـــوى
kupelihara kasihku yang dicemari nafsu

Thus I defend my love, though they be tainted with worldly lust,


وأحــفــظ عــهــد الــحـــب أن يـتـثـلـمـا
dan aku jaga janji kasih yang telah tercalar

Thus I protect this promise of devotion, marred though they may be,


فـفـي يقظـتـي شــوق وفــي غـفـوتـي مـنــى
di saat kujaga, aku rindu, dan di saat kulelap aku berharap

In my waking moments, I pine for You, In my slumber, I hope for You,



تــلاحــق خــطــوي نــشــوة وتـرنــمــا
mengiringi langkahku dengan penuh semangat dan berulang2

Walking beside me, full of hope,



فـجـرمـي عـظـيـم مـــن قـديــم وحــــادث
maka dosaku adalah besar dari dulu dan kini

Thus though my sins are mountainous, then and now,


وعـفــوك يـأتــي الـعـبـد أعـلــى وأجـسـمـا
sedang keampunanmu yang mendatangi hamba adalah lebih agung dan lebih mulia




Tuesday, 22 January 2013

meskipun berat,langkahku ini tetap diteruskan..

Assalamualaikum!




saya dah berada dalam gerabak ini,kerana itu pilihan saya.jadi,saya kena teruskan!




entri kali ini agak beremosi,heh.. ~.~ "
saya sekarang sudah berada di tahun 1 pengajian Universiti.
UniMAP terchinta!ahaks!(nada 1/2 ikhlas)
kos : computer network engineering.
bakal melangkah ke semester 2 tahun 1.InsyaAllah...beberapa minggu lagi(tak sampai sebulan).

sebenarnya..sebenarnya..
yang sebenar-benarnya..(haha..suspens???) =.='
saya tak nak masuk UniMAP,sebab tu antara 8 pilihan dalam upu,saya tak letak langsung Uni ni.
hahaha....(ketawa jahat)..
sebab nyyyyyaaaaaaa............
saya memang dah tahu,Uni ni tempat belajarnya(bilik2 kuliah) majoriti nya di rumah2 kedai..huhuhu..sedih baq hang!~ T_T
mana semangat nak belajar kalau macam tu..kan?kan?kan?
nak dijadikan cerita lah..masa semak upu hari jumaat dulu ni..
"anda ditawarkan UniMAP,kos sekian2..."

terkedu .

. . .


sebab yang saya tak nak tu lah yang saya dapat.
hemm...(mengeluh..)
Astaghfirullah...
maaf Ya Allah.
tapi....disebabkan saya sangat2 percayakan Allah di atas segala yang telah diaturkanNya.
saya terima tawaran itu.
kerana bagi saya itu lah yang terbaik Allah bagi!
(mula2 memang mengeluh juga lah)
 Alhamdulillah.. hidup lagi anak mak n abah ni..haha..(siap makin tembam lg pipi..eh!tak de kena-mengena pun)dengan ambil kos engin ni. ^^


“Allah burdens not a person beyond what he can bear.” Al-Baqarah:286


saya percaya ada hikmah di sebaliknya ..


Apakah kamu mengira bahwa kamu akan masuk syurga, padahal belum datang kepadamu (cobaan) sebagaimana halnya orang-orang terdahulu sebelum kamu?Mereka ditimpa oleh malapetaka dan kesengsaraan, serta digoncangkan (dengan bermacam-macam cobaan) sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman bersamanya: 'Bilakah datangnya pertolongan Allah?' Ingatlah, sesungguhnya pertolongan Allah itu amat dekat. 
Al Baqarah : 214


Sedar atau tidak kita sedang berada dalam fasa ujian. Fasa ini kita akan diuji terus menerus. Dia mahu melihat. Hamba jenis apa kita ini. Hamba yang reti bersyukur atau hamba yang hanya tahu merungut. Ingat, sabar yang paling tinggi adalah kemampuan untuk kita sabar pada saat pertama kita menerima ujian. Bersabarkah kita waktu itu? Redhokah kita pada waktu itu?


Barangsiapa bertakwa kepada Allah, nescaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar. Dan memberi rezeki kepadanya tanpa di sangka-sangka.Dan barangsiapa yang bertawakal kepada Allah, nescaya Allah akan mencukupkannya.Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan yang dikehendakiNya.Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu.


Allah punya 'suprise' buat kita, jalan keluar dan rezeki tanpa disangka-sangka. Tinggal sekarang kita perlu bersabar. Menanti dengan penuh harapan. Mempertaruhkan ketakwaan. Kerana janji Allah itu benar. Walaupun ia menuntut kesabaran dan keazaman yang tinggi, jangan berputus asa. Ganjarannya kelak pasti tidak mengecewakan.

Oleh itu. saat kita diuji.Nantikanlah dengan penuh debaran kejutan apa tuhan kita sediakan untuk kita. Kejutan yang pastinya hanya buat hambanya yang bertakwa.


Kerna Tuhan itu penuh dengan kejutan...



this moment ! ahhh....i'm just wish wanna be there soon..InsyaAllah.. ^^ hope.



 ada suatu yang ingin saya luahkan.
entah lah kenapa...ia sering menghantui fikiran ini.
saya sangat2 nak belajar kos arkitek.
(setelah..saya tak layak mohon kos medik dengan pointer saya yang tidak memberangsangkan..maybe boleh dapat jodoh dengan budak medik,err..*blushing*) =.='
tapi...Allah telah takdirkan saya dijalan yang lain,laluan lain,rezeki yang lain buat saya.
saya ter 'missed' tarikh temuduga untuk kos arkitektur...hah!ambik kau!dush!dush!

jadi lah diri saya yang sekarang ini..
berdiri disini(UniMAP)
mengangkat senjata(pena) dan berjihad di jalanNya..
dengan meminjam ilmuNya..
untuk berada dijalanNya...
mengejar syurga!
moga saya dapat berlari untuk ke 'sana',InsyaAllah.^^

kerna hidup ini untuk di sana nanti..
saya cuba dan cuba dan cuba..
untuk teguh di sini dalam perjuangan ini!

"moga Allah pinjamkan saya kekuatan yang luar biasa untuk diri ini yang cuma biasa-biasa.."

^_^



saya ada impian luar biasa..

saya terlalu mengimpikannya..dah lama.
mungkin tidak untuk degree,mana tahu untuk master nanti ada rezeki saya?
doakan..
oh ya!impian tu adalah..saya sangat teringin belajar di luar negara.

kerana apa?

kerana...........



Katakanlah: "Mengembaralah kamu di muka bumi, serta lihatlah bagaimana Allah telah memulakan ciptaan makhluk-makhluk dari asal jadinya; kemudian Allah akan memulakan ciptaan itu semula (pada hari akhirat) dalam bentuk kejadian yang baharu. Sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu. 

( Al-'Ankabuut 29:20 ) 



saya perlu kuat,bahkan tersangat kuat berusaha untuk itu.
kekadang,saya takut pada diri sendiri.
takut tak dapat berganjak dari sini.

oleh itu..saya sangat perlukan doa kalian juga.
doakan ya!

mcm smart ja gambaq ni~ hehe..


Orang muslim yang mendoakan orang lain secara diam-diam, akan disambut malaikat dengan berkata: Semoga untukmu juga
                                                                    — HR. Muslim 

jazakillah khair..jazakallah khair..


^^


Semoga kita sentiasa menjadi hambaNya yg sentiasa redha atas ujian dan ketentuan Allah.Apa yang ditetapkan untuk kita itulah yg terbaik :)” 

knp Hlovate selalu memahami keadaan saya??ahaks!perasan pula..~ ;)



empty.









Have you ever felt empty inside?
So empty...you can't feel a thing.
Surrounded by darkness.
It really scares me.





but then i realize Allah are always beside me.

^^

and shaitan is my enemy.




Thursday, 17 January 2013

Gerak langkah itu yang ku nanti..













Allah...

yang ku mampu cuma berdoa dalam diam.

hatiku menangis.

Ya Allah..

meskipun sukar.

tapi ..diri ini masih menanti saat itu.

masih Ya Allah..

Ya Allah..

Yang Maha Mengetahui..setiap derap langkah bicara hatiku.

Ya Allah...

aku ingin sekali mmelihat saat itu menjadi realiti.

ku ingin menjadi makmum di belakang abahku.

ku ingin mendengar dia membaca kalam-Mu yang terindah,Ya Allah..

ku ingin berada disampingnya penuh kasih sayang dan rahmatMu Ya Rabb..

menasihatiku dengan penuh hikmah..

mendidikku dengan sunnah Rasulullah..

membina usrah buat keluarga kami.

aku masih menanti saat itu,Ya Allah...

dengarkanlah Ya Allah...

dari hatiku yang dalam.

kau Maha Mengetahui Ya Allah...

mengapa kau masih menguji kesabaranku?

aku tabah Ya Allah...

cuba menguatkan diri yang lemah..

aku ingin subur dalam dakapan dakwah dan tarbiyyah.

Wahai muslimin yang bergelar seorang abah!

ayuh bangkit!

gegarkan madrasah syurgamu!

mereka terlalu merindui saat itu,ayuh lah maju demi Allah!

moga kita dapat bertemu di Jannah Allah yang terlalu indah..

terlalu indah..

terlalu indah...

sangat!!

tidakkah kita merinduiNya.

cintalah Allah 


TT_TT


sama2 berlari mengejar MARDHATILLAH !


yang ku damba..kita bertemu di Syurga Allah <3









#Ku nanti saat itu Ya Allah..

Wednesday, 16 January 2013

memori 1.

Assalamualaikum!





Alhamdulillah sekarang saya berada di dalam zon cuti semester1.
hoyeh! ^^
macam tak percaya,masa berlalu tersangatlah pantas....!
tik..tok..tik..tok..dah habis sem1.
cepatnya..........
tapi..bila kira balik,berapa sem lagi yang bakal dihadapi,kelu sebentar.
aha!7 sem lagi~
Ya Allah..moga dapat bertahan di sini.

rasanya..tak pernah lagi kongsi pengalaman saya semasa belajar di UniMAP ni.ahaks!
haha..malas sebenarnya nak taip.
padahal dalam otak ni sentiasa berlegar-legar entri2 yang teringin diupdate disini,tapi...
bila menghadap depan lappy ni,sign in blog,terus lenyap idea2 tu semua.apakah?! ;)
last..last..cuma berblogwalking saja.

kalau nak di ikutkan memang banyak saya nak cerita tentang pengalaman saya belajar di UniMAP ni.
saya cerita sikit2 dulu lah..bajet macam ada orang nak baca pula.. =.="

di sini,saya tinggal di kolej kediaman wang ulu(utk bdk thn 1),Perlis.
lebih kurang la macam matrik dulu.cuma bezanya..dulu di matrik duduk ikut bilik,sekarang ni duduk ikut rumah.1 rumah ada 3 bilik.muat 7 orang 1 rumah.Alhamdulillah..ok la.
setiap rumah,mesti ada non muslim,UniMAP memang dah aturkan macam tu.

mula2 masuk Uni,saya harap sangat2 ada kawan serumah yang bertudung labuh macam saya.bukan sebab saya pilih kawan.tapi cuma rasa inginkan tarbiyah dalam diri.ingin pendamping yang memahami.dan..nak tahu?
Alhamdulillah,saya dapat seorang kawan serumah yang bertudung labuh,dia akak(sebab ex-diploma),tua beberapa tahun dari saya.
tapi tak sangka,itu cuma pinjaman dari Allah.kejap sahaja kami bersama sebagai orang serumah.
sebab lepas tu,dia kena pindah di kolej kediaman lain..kolej kediaman kampung seberang ramai(utk ex-dip).InsyaAllah..ada hikmahnya.saya redha.
yang best tu,akak tu satu kos dengan saya,sama..!
kami masih berjumpa di kuliah..~lalalalala.....~ ~

saya dapat ARAS 4 kot!!!!!!!!!!!!
HAHA..
mak saya punya la tak mau saya dapat aras 4 macam di matrik dulu..penat wo..angkat barang.serius,tangan ni tak boleh nak luruskan dengan betullah lepas angkat barang tu.mau 2,3 hari juga nak sembuh sakit tu.perrrgghh!

InsyaAllah ada hikmahnya..
by the way,Alhamdulillah blok saya betul2 tepi cafe!
tu yang syok tu,tak payah jalan jauh2 kalau nak cari makan.
cuma exercise naik turun tangga saja..  :)

owh ya!orang rumah....... <3
lupa pulak ceqita pasal orang rumah ni..
memandangkan akak tu sorang dah berpindah..tetiba,kawan serumah sorang lagi pula pindah sebab dia masuk PALAPES(sejenis bdn koko yang ada blok sendri yang spesel!).
jadi ahli rumah yang sedia ada dulunya 7 orang dah berkurang jadi 5 sahaja.

7 - 2 = 5

eheh!lama pulak tak tulis kira2 macam di atas tu.nge..~ =)
beberapa minggu selepas tu,pelajar 2nd intake masuk.
Alhamdulillah...orang rumah dah bertambah sekarang,tambah 2 orang akak ex-dip.

5 + 2 = 7 !!!

dah 7 orang.lengkap! ^^
 baiklah..mari saya perkenalkan satu satu orang rumah.
2 orang chinese comel,2 orang sabah,2 orang akak ex-dip,sorang lagi..saya lah!
mula2.. kenal 2 orang chinese ni,serius!susah jugaklah nak ingat nama diaorang.cis!
almaklumlah..tak pernah ada kawan cina ni kan,nak sebut dah satu hal..tergeliat lidah.
ni nak ingat pulak.lama2..ok lah..dia orang pun banyak membantu dalam nak ingat nama tu,kahkah..(ok...tak lawak pun)=.='
nasib lah tak jadi macam zaman matrik dulu,tersilap panggil nama sorang chinese tu,lepas kejadian "ngeriiiiii" tu terus chinese tu tak pernah tegur saya dah.hah...malu habaq hang!
ni dah ok la...kira berpengalaman.haha.. ^^
2 kawan rumah chinese tu lepasan STPM.tua setahun lah dari saya.

next,kawan sebilik~
eh!sepatutnya ni lah ceqita dulu kan?kan?tapi tak pa lah..kita teruskan ya..
kawan sebilik saya,dari sabah bah...wink!wink! ^_--
ada ceqita yang buka mitos sama sekali disebalik pertemuan kami,SubhanaAllah!
sebenarnya...dia sata school dengan saya(FAKTA:UniMAP tak panggil fakulti,tetapi panggil School!)
jadi..kami sememangnya dengan izin ilahi pernah bertemu di khemah waktu orentasi.hem.. >.< '
tak dinafikan lah..kami memang pernah bersembang itu dan ini..semasa orentasi.

dannnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn.....
nak dijadikan ceqita penuhnya..kami kawan sebilik! yo!haha..^^
memang terkejut jugak lah..sungguh tak di sangka.
sebab masa saya sampai dibilik tu,saya lah orang pertama,dia tak sampai lagi..
lepas saya turun ambil barang naik atas semula..tengok2,dah ada beg bagasi besar di dalam bilik.
so,saya assume,tu lah bakal kawan sebilik..dan sambil mengusyar-usyar tag yang ada pada beg tersebut...jeng!jeng!jeng!
ha.......?????keningau,sabah?
dup..dap..dup..dap..hati rasa "something" saja..
jodoh kami,jadi kawan sebilik!
haha...memang kelakar lah tengok dia terkejut yang saya jadi kawan bilik dia.

baiklah..tak larat dah nak ceqita yang lagi 3 orang tu..maaf.
3 orang lagi tu duduk sebilik,bilik diaorang agak besar dari bilik kami.
tetapi disebabkan ada 1 katil single dan double dec..beserta dengan almari..ruang mereka agak kecil dari kami.sorang dari sabah.2 orang lagi yang akak ex-dip tu dari perak dan kedah.

ehem!ehem!
sebenaqnya...dia orang semua kawan serumah saya tu...akak..akak..belaka.haha.!!(nada jahat)

@_@

sebab sayalah yang paling muda dalam rumah tu....~hahahahaha......

^______^ ngeh..ngeh..ngeh...hah!sengal!

yah..percayalah saya yang termuda!
oit...!dah la tu,membosankan ja!
err..betul kot,umur saya 19 tahun masa tu(gaya ceqita macam dah lama dok situ)

ingat nak ceqita la pasal "nasi bujang",hem...tak laghat dah nak taip oii..hehe..^^
nantilah ya..
nantikan episod entri saya yang seterusnya!
*mentang-mentanglah cuti sem!*

~(^,^) ~  (tangan buat gaya ombak beralun-alun)haha..gelong~