Sunday, 26 August 2012

Sudah genap setahun lebih..bertudung labuh.

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum !  ^_^











"Kenapa pakai tudung labuh?"



kerana...



"Yang Tertutup Itu Indah!" =)

cliche ye?



juga kerana



. . .




"Allah suka" 
pendek jawapannya tapi mantap saya rasa.


Kolot? Tak ikut fesyen? Biarlah.

“Bukan nak tunjuk baik, cuma nak jadi baik.” :)
 
"Jika tudung labuh boleh menyebabkan cintaku padaMu Ya Allah meningkat, maka dikau istiqamahkan ku di jalan ini. Aku tutup aurat keranaMu ya Allah. Tudung labuh ini juga kerana cinta padaMu."






Alhamdulillah..kira-kira saya rasa sudah genap setahun lebih saya bertudung labuh.bukan niat untuk riak berbangga diri cuma ini adalah jalan pilihan saya untuk berubah menjadi lebih baik.Bermula dari form6 sekolah menengah(cuma di hari pendaftaran) kerna seterusnya saya meneruskan langkah untuk berpijak di bumi Kolej Matrikulasi dan seterusnya lagi...InsyaAllah,di Universiti ...Mohon doanya dari sahabat-sahabat ya moga diri ini istiqamah(berterusan).



"Amal yang bagaimanakah yang paling disukai Allah?"

Jawab Rasulullah SAW,

"Amal yang dikerjakan secara tetap walaupun sedikit(berterusan)."

{ Hadis Riwayat Muslim }




Berikanku istiqamah . . .



ya..saya akui bukan mudah untuk berubah dari bertudung biasa hingga bertudung labuh.pertama,tentunya halangan daripada ibubapa dan keluarga.Alhamdulillah saya sudah mendapat 'green light' tu setahun setengah yang lalu..Perubahan ini juga dapat diterima luas oleh sahabat-sahabat saya yang rapat.oh ya..masih saya ingat saat itu yakni bila mana pertama kali sahabat saya berjumpa dengan saya di kedai buku POPULAR(tempat kegemaran),dia terlopong beberapa saat,heh..kalau saya jadi dia pun agak terkejut la~


Entri kali ni lebih kepada nak 'refresh' balik pengalaman yang pernah saya lalui.Seingat saya,saya tak pernah diuji sehebat laut yang bergelora menghempas di dasar hati ni(metafora tahap merapu..) macam cabaran kena fitnah ke hapa..tak pernah lagi rasanya.Alhamdulillah,Allah pelihara dari menghadapi semua tu sebab mungkin saya tak kan mampu berdiri dengan yakin di atas ujian seperti itu.Semasa saya menuntut di Kolej Matrikulasi ...masa tu dalam perjalanan dari dewan kuliah nak menuju ke kompel(kolej kediaman),melalui jalan di perpustakaan saya terdengar muslimin ni tengah mengumpat pasal seorang muslimat bertudung labuh yang mereka rasa tak puas hati..bla3...menyampah pula terdengar mereka mengumpat.cis!tak rasa bersalah langsung lagaknya.agaknya mereka terlihat kelibat saya di belakang,terus diam. =} tahu pun bersalah.


Semasa berjalan dengan sahabat-sahabat rapat saya di jusco,saya tersedar yang salah seorang daripada sahabat saya yang selama ini kami sangat ramah berceloteh,tiba-tiba hanya diam saja.Bila saya mulakan bicara potpet potpet...baru la dia ketawa dan kata 'la hang ni sama ja'.dia fahamkan dengan perubahan saya tu akan membawa kepada diri ini akan jadi lebih pendiam,mungkin.tapi sebenarnya tidak,saya dengan sahabat-sahabat rapat masih boleh buat humor,heh..siapa sangka?kalau orang yang baru kenal mesti akan cakap saya ni sombong.hakikatnya,saya tidak sombong ya..


Teringat beberapa hari lepas pergi menziarah rumah sepupu di hari raya sempena rumah terbuka,anaknya yang selalunya agak nakal akan kacau saya,tapi tidak kali ini.aik!saya hairan~sebab anak sedara saya tu cuma kacau sepupu saya yang muda setahun dari saya.Selepas usai 'melahap' kuih shortbread kegemaran beserta air oren sejuk,saya dan adik pergi ke ruang tamu.pas tu,sepupu saya yang muda setahun tu cakap bagi pihak anak menakan saya..'ni ustazah ka?'.saya.. =.=" heh..patut la..dia tak nak kacau saya sebab dia ingat saya ni ustazah,haha..tau pun takut!pas tu..siap tanya lagi kat saya 'mengajar kaum apa?'..apa dia ingat mak long dia ni ustazah betui2 ka macam ummi dia jadi cikgu..aissyeeh. . .saya pun mula la nak mengarut dengan anak menakan..tambahan pula anak menakan ni suka tanya pelik-pelik.'mengajar kaum korea!'ha..adakah kaum spesis tu di sini?' ha..??dengan muka konpius habis..'k-o-r-e-a ?'anak menakan dah konpius.


Niat nak menggoreng sesedap mungkin untuk ayat-ayat seterusnya di batalkan sebab nak jadi contoh teladan untuk anak menakan.ececece... ^_^ ni Mak Long --isi tempat kosong-- la..~tak kenal ke?Mak Long dia memang ramai...sebab tu bila sebut Mak Long lepas tu kena sebut nama saya sekali.yang sama umur dengan Pak Tam tu..muka konpius dia dah bertukar ke muka faham..jeng!jeng!jeng!acene tu?(bayangkan...)bila dah teringat la kot kat Mak Long dia ni yang mana satu,mula la dia buat ramah dan bertanya itu ini.dan sempat juga menemu ramah adiknya yang bakal meneruskan pertandingan hafazan surah-surah lazim di peringkat daerah,mungkin.adiknya cakap cita-cita nak jadi ustaz macam dalam tv. =)


Pengalaman seterusnya...ada kawan di Kolej dulu waktu pertama kali jumpa bertanya adakah saya ni orang kelantan?pastu emo kejap dalam hati sambil kata,oo...asal pakai tudung labuh je orang kelantan ke?tak adil rasanya."eh tak!saya asal dari Pulau Pinang"okeyh..~lagi satu persepsi orang terhadap yang bertudung labuh ini dari sekolah agama.adakah budak sekolah agama saja yang layak bertudung labuh?semestinya tidak,semua orang perempuan muslimah layak bertudung labuh.


Dah lama niat di hati ni nak bertanya kepada kawan-kawan sekolah agama yang bertudung bawal di luar sekolah dan bertudung labuh di dalam kawasan sekolah.tertanya kenapa,dan nak tahu sangat jawapannya.Kerna bagi saya mereka yang bersekolah agama sudah pun diberikan keizinan oleh ibubapa mereka untuk bertudung labuh,sedangkan muslimah lain ada yang perlu mujahadah habis-habisan semata-mata nak dapatkan kebenaran dan keredhaan ibubapa dalam perubahannya untuk bertudung labuh.Alhamdulillah,Allah memberikan kesempatan dan keberanian untuk saya bertanyakan soalan tersebut kepada mereka..Peralihan waktu pertukaran untuk ke kuliah masing-masing,saya mengambil kesempatan untuk bertanya.Dan..saya dah dapat jawapannya sekarang dengan harapan mereka tidak terguris hati dengan persoalan aneh saya.


Seterusnya...semasa di kolej dulu,ada juga kawan yang bertanya pakai tudung labuh tu rasa macam pakai tudung sekolah ke?baiklah..secara jujurnya,pakai tudung labuh dan tudung sekolah memang nampak sama sebab berjahit di tengah yakni tidak perlukan kerongsang untuk pakai dan tak perlu nak perbetul atau lilit sana sini,betul?ya memang betul tu TAPI...'auranya' rasa lain sangat.seriusly!lain...Masya-Allah rasa ketenangan yang tak dapat dirasa semasa sebelum bertudung labuh dulu.Bahagianya bertudung labuh,tak kan pernah menyesal.



 



Pernah satu hari tu saya dan adik pergi kedai fotostat/fotokopi.Tiba-tiba ..bila adik saya tolak pintu kedai tu nak masuk pintu tu terkena kaki pak cik sorang tu.tak sengaja la.Pak cik tu kepoh lebih padahal dah minta maaf pun.Pak cik tu macam gedik ja dok kepoh-kepoh kata kat adik saya ni seolah-olah di sengaja buat macam tu.tak malu ke Pak cik oii??sampaikan tokei cina kedai fotostat tu pun geleng-geleng dengan tingkah laku Pak cik tu.Semasa saya dan adik menuggu akak tu tolong fotostat,seorang lagi Pak cik yang ada disitu bersama Pak cik yang kepoh tu bersuara menyindir saya katanya lebih kurang macam ni..'aku tak bleh la kalau tak ikut fesyen la ni'.memandang saya dengan pandangan yang menjerit bahawa saya kolot.cis!tundukkan pandangan la~!biaq la orang nak pakai tudung labuh pun.apehal?tak kacau pun.emo jap,maaf.. :(


Bila bertudung labuh ni saya sering menerima tamparan hebat.sakit ooo..! bukan tamparan dari segi fizikal tetapi lebih kepada tamparan mental.tahu?Almaklumlah..bila seseorang itu bertudung labuh,dianggapnya perfect,bayangan malaikat segala seolah-olah tidak akan melakukan dosa.siapa kata?tak betul semua tu,kami bukan perfect pun dan bukan bajet alim.Cuma mempunyai perasaan yang kuat untuk berubah lebih baik,tutup aurat dengan sempurna dan perbaiki diri lagi dalam masa yang sama.bukan aci tutup kepala ja..la ni kan pesyen cover kepala ja seolah rambut tu ja aurat,tengkok dia tak pun.kalau lagu tu jenis cover kepala buat masuk tandas ja boleh.kalau nak keluar rumah kena cover ikut syariat ye cik kak..


Dulu waktu pakai tudung biasa ni,tak sedar yang kaki tu pun kena tutup pakai stokin sebab aurat.jahilnya..huhu..( T_T )" sekarang ni kalau keluar rumah kena la pakai stokin nanti sepupu/ajnabi(lelaki asing) nampak,ha..?Dulu tinggal di rumah tok,satu bumbung..jadi,adalah sepupu lelaki yang keluar masuk rumah tok,susah jaga aurat waktu tu.Sekarang dah tinggal di rumah sendiri dengan family,Alhamdulillah..Bila mula pakai tudung dan stokin depan sepupu dan bapa saudara,semua orang suruh buka...bukalah..hangat..adik beradik ja pun.Inilah yang kita salah ertikan ...tak boleh buka la..~saya senyum saja pada mereka.lama-lama mereka pun dah biasa dengan 'perubahan baru' saya.


malu bertudung labuh?wahai muslimah di luar sana..ayuh maju!jangan malu,lalu megundurkan niat yang suci nak bertudung labuh.malu biar bertempat kata orang..
niat yang baik,teruskan!tafadol!InsyaAllah,dipermudahkan-Nya..Yakinlah!saya juga datang dari keluarga yang biasa-biasa,cuma tok yang bertudung labuh.dan saya juga hanya bersekolah agama semasa sekolah rendah.Semasa di sekolah agama rendah sabtu dan ahad ja belajar,tak dak pun pelajar pakai tudung labuh,ustazah ja..memang best sekolah tu!ah..~rindu.Di sekolah menengah pula,sekeliling saya cuma yang bertudung biasa-biasa sahaja,ada juga yang bertudung labuh tapi hanya boleh dikira dengan sebelah tangan ja..tak ada pendedahan secara langsung mengenai tudung labuh.apa!tudung labuh macam khemah bergerak???kecik hati kami..urrghh..tak pa..biaq la kat depa tu(ha..tudia keluaq dah utagha dia).err...."cendawan comel" lebih sopan dari "khemah bergerak"~ =)  


Cendawan comel!ya... ;)



“…..Katakanlah kepada wanita yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan kemaluannya, dan janganlah mereka Menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak dari padanya. dan hendaklah mereka menutupkan kain kudung kedadanya, dan janganlah Menampakkan perhiasannya kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka, atau ayah suami mereka, atau putera-putera mereka, atau putera-putera suami mereka, atau saudara-saudara laki-laki mereka, atau putera-putera saudara lelaki mereka, atau putera-putera saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita Islam, atau budak- budak yang mereka miliki, atau pelayan-pelayan laki-laki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat wanita. dan janganlah mereka memukulkan kakinyua agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan. dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, Hai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung…”
~an nur :31~



Ada juga sepupu yang bertanya pada saya,tak panas ke bertudung labuh?ya..memang agak panas bila baru nak terbiasa dengan tudung labuh ni.Lama-lama,Insya-Allah..nyaman dan selesa sahaja bila pakai tudung labuh.Sebabnya..tudung labuh ni agak besar,jadi ada ruangan untuk udara keluar masuk dari bawah.ye lah,daripada pakai selendang singkat dah tu siap belit-belit lagi,memang la lagi panas,mana ruang udara keluar masuknya?tapi..kalau angin kuat,pegang siap-siap tudung labuh yang dipakai nanti terselak tudung tu pula..okeyhh?



Akhir kata,saya sangat bersyukur dengan penghijrahan ini.Alhamdulillah...bahagia!Moga istiqamah dan mugkin lepas ni boleh jadi ninja girl(niqabis) pula?mohon doanya.Bagi muslimah yang punyai niat untuk bertudung labuh teruskanlah perjuanganmu itu.InsyaAllah,akan lebih bahagia.Moga di permudahkan-Nya ya sahabatku muslimah. ^_^  

fighting!!                


ayuh muslimah!







8 Syawal 1433.
~ sudah genap setahun lebih bertudung labuh ~

Alhamdulillah..Ya ALLAH..  <3



# teringin nak buat entri salam perantau from universitas oversea.Ya Allah..bilakah aku juga dapat menjejak bumi perantauan demi meneguk ilmu membasahi hati dalam sudut tarbiah yang berbeza.ingin sekali! ^_^

contoh gmbr kalau wujud benar entri tu.

  

6 comments:

Cik Caah said...

Tahniah sebab masih mempertahankan syariat Islam :)

Saya pun lebih kurang awak, dulu2 pakai tudung labuh on-off, tapi sekarang cuba istiqamah. Tapi saya takla pakai tudung bulat tu, masih pakai tudung bawal tapi bidang 55/60.

Eh,saya pun orang Pulau Pinang jugak! ^^

Novelgurl said...

Alhamdulillah..semoga sy sekuat awk juga =).lets go! cri keredhaan Allah tnpa henti ^^

Sufi Musafir said...

Assalamualaikum ukhti :)

InsyaAllah ....

istiqamah memerlukan mujahadah >_<

salam ukhuwah ...

نورعيم said...

tahniah ye saudari! :)

alhamdulillah.

dan doakan sy pn istiqamah dgn perubhan ini! :)

Salwa Suhaini said...

Assalamualaikum. Suka entri ni. Sy penah pakai tudung labuh setahun masa kat U. Xcukup kuat istiqamah. In sha Allah mudah2an sy dberi kekuatan utk btudung labuh lg.

Anonymous said...

Akak ? Saya niat nak pakai tdg labuh tapi mak saya tak izinkan . Mcm mana akak buat dulu ? Pujuk mak .