Thursday, 9 August 2012

✿Hey! tundukkan pandangan✿

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum !  ^^





 




“katakanlah kepada orang laki-laki yang beriman, hendaklah mereka menahan pandangan-pandangannya dan memelihara kemaluannya.Yang demikian itu adalah lebih suci bagi mereka.Sesungguhnya Allah maha mengetahui apa yg mereka perbuat.Katakanlah kpd wanita-wanita yg beriman,hendaklah mereka menahan pandangannya dan memelihara kemaluannya.” 
(surah an-nur:30-31)



       Sabda Rasulullah SAW mafhumnya


” Jaminlah kalian kepadaku akan 6 perkara ini nescaya aku jamin syurga utk kalian; iaitu bercakap benar dlm percakapan,menunaikan janji,melaksanakan amanah,memelihara kemaluan,menundukkan pandangan, dan menghindari dari menyakiti org lain”
(riwayat Ahmad,Ibn Dunya,Ibn Hibban dan al-hakim)





 -------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kesyumulan Islam itu tidak dapat dipertikaikan lagi dari sekecil-kecil perkara hingga sebesar-besarnya tidak dipandang sunyi oleh Islam.Bahkan dari segenap aspek turut dititik beratkan kepada penganutnya agar dapat melahirkan hamba Allah yang soleh dan patuh kepadaNya.Di situlah kekuatan agama suci Allah yang mana amat beruntung bagi orang-orang yang memahami keindahan Islam itu.Antara aspek yang dititik beratkan oleh Islam adalah tundukkan pandangan.


Tundukkan pandangan merupakan amalan yang dianggap remeh dan diambil mudah segelintir dari kita.Ia berikutan menundukkan pandangan seolah-olah tidak memberi apa-apa impak kepada diri mahupun masyarakat.Namun,sebagai muslim sejati tundukkan pandangan adalah suatu suruhan Illahi yang tidak boleh dipandang mudah kerana ia melibatkan diri individu itu sendiri meskipun kesannya tidak kepada masyarakat secara total.


 -------------------------------------------------------------------------------------------------------


 Mata antara anugerah tidak ternilai Allah kepada manusia. Ia merupakan bukti kesempurnaan Yang Maha Agung dan rahmat untuk kita. Justeru menyedari hakikat ini, sewajarnya anugerah itu dipelihara sebaik mungkin agar tidak merosakkan anggota-anggota lain.


Tundukkan pandangan dari melihat perkara-perkara yang diharamkan dan syubhah telah termaktub di dalam al-quran sebagaimana yang disebutkan di awal tadi.Allah SWT mengaitkan perintah tundukkan pandangan dengan pelihara kemaluan seiringan seolah-olah membuktikan kepada kita bahawa dengan pandangan akan menyebabkan pelbagai perkara buruk terutamanya zina.Dimanakah logiknya? Muslim yg beriman sekali-kali tidak akan mempersoalkan kelogikan suruhan Allah kerana sesuatu yg diperintahkan kepada kita demi kebaikan manusia dan selari dgn fitrah sejagat.


      Suatu hari sahabat Fudhail Ibn Abbas RA telah menjadi peserta yg mengikut  Rasulullah SAW pada hari raya A’iduladha (10 Zulhijjah) dari Muzdalifah ke Mina. Dlm perjalanan sekumpulan wanita yg menaiki sekedup telah memukau pandangan sahabat itu. Lantas beliau melihatnya.Maka serta-merta Rasulullah SAW menolak kepalanya ke arah lain utk menghalang dari melihat ke arah wanita-wanita itu.

(riwayat Bukhari,Muslim&Tarmizi)


      Namun begitu, terdapat beberapa keadaan dan situasi yang mengharuskan pandangan.Antaranya ketika bermuamalah,persaksian,menuntut ilmu,merawat dan pertunangan.Sungguhpun begitu,tidaklah sampai menimbulkan fitnah dan melampaui batas-batas syariat.



 
 -------------------------------------------------------------------------------------------------------



 10 faedah tundukkan pandangan:

 
1) sebagai salah-satu jalan mensucikan hati

2) menutup pintu-pintu fitnah

3) mengosongkan hati dari kekusutan

4) memudahkan ilmu sampai ke hati

5) mewariskan kemahiran dan kebijaksaan serta cahaya penglihatan

6) Allah menggantikan tundukkan pandangan dgn nur penglihatan hakiki

7) mewariskan kekuatan, istiqomah dan keberanian di hati

8) mewariskan kegembiraan dan kesenangan di hati melebihi dari kelazatan pandangan.

9) meleraikan ikatan syahwat, hawa nafsu dan kelalaian yg terbuku di hati

10) menutup salah-satu pintu neraka.



 -------------------------------------------------------------------------------------------------------




 -------------------------------------------------------------------------------------------------------


"Pandangan adalah anak panah beracun dari anak panah iblis. Siapapun yang menghindarkannya kerana takut kepada Allah, Allah akan mengurniakan keimanan yang akan ia temui manisnya di dalam hati,"

(HR Al-Hakim)

Kata Ibnu Abbas, syaitan berada di tiga tempat di dalam diri seseorang lelaki, pada pandangan, hati dan ingatan. Manakala bagi wanita pula, ada pada lirikan matanya, hati dan kelemahannya.

Hati marahkan mata, "Jangan pandang lah!"
Mata salahkan hati, "Eh, engkau yang buat aku rasa nak pandang!"

Tragik..

Memang fitrah, kita suka pada perkara yang cantik,comel dan bla bla bla. tapi..itu bukan bermaksud mata kita boleh melilau-lilau sesuka hati kan?
Kaum Adam terutamanya, kadangkala pandangannya dari hujung ke hujung, atas ke bawah..
"oii..pandang ape ha?!"
(jap, ini bukan perasan cantik atau comel)

tapi memang kalau ditanya kepada mana-mana perempuan mesti pernah rasa dipandang macam tu.
takut kan? rasa macam nak lari je time tu. 

"Sya..hati-hati la kalau berjalan dekat kawasan yang ada lelaki ni. Diaorang ni pandang boleh tembus pakaian," kata seorang kawan.
Waa...nak pengsan dengar!

Jadinya wahai kaum Hawa..
Jangan benarkan dirimu dimurahkan sesuka hati
Jika 'dirimu begitu berharga' maka labuhkanlah pakaianmu dengan seadanya
Kita berusaha memelihara, mereka juga berusaha menjaga..

Sampaikan tentang ini kepada lelaki-lelaki yang beriman..

" Katakanlah kepada lelaki-lelaki yang beriman, agar mereka menjaga pandangannya dan memelihara kemaluannya; yang demikian itu lebih suci bagi mereka. Sungguh, Allah Maha Mengetahui apa yang mereka perbuat" ( 24:30 )

Dan pesan ini bukan hanya kepada kaum Adam, tetapi kepada saya dan anda juga wahai Hawa..
pesan yang sama dari Allah buat kita pada ayat yang seterusnya
Baiknya Allah..terperinci sekali pesanannya..

Rumusannya mudah , Allah sudah siap memberikan jawapan..

"..yang demikian itu agar mereka mudah untuk dikenali (sebagai perempuan yang baik-baik), maka dengan itu mereka tidak diganggu..." (33:59)

Islam itu tidak hanya hadir dengan solusi
tapi berusaha mencegah dari punca yang datang dari akar umbi

Menundukkan pandangan itu solusi buat masalah hati
Supaya hati lebih terpelihara kesuciannya
Soal hati ini memang susah kan?
"Kita tak hendak tapi ia datang dengan sendiri.."
"I didn't mean it!"
Haih, jangan mudah memberi alasan, kita ini yang sebenarnya tidak menjaga..

Pandangan itu pun bukan hanya setakat pada mata
Saya tetap rasa HATI adalah tempat yang paling utama
selagi hati tak settle, anggota yang lain juga akan turut bermasalah
Nabi kata, hati itukan umpama raja?

Tundukkanlah pandangan hati ..
Mungkin tidak nampak dek pandangan mata,
Tapi hati sedang tercalar luka
Mungkin juga saat kita bergelak ketawa, hati kita sebenarnya sedang menderita sakit
Iman tercarik-carik tanpa kita sedar..

Tundukkanlah pandangan mata..
itu lebih baik untuk hati kita..
saya dan anda..

Astaghfirullah..
Astaghfirullah..
Astaghfirullah..

Moga Allah mengampuni
Pada pandangan yang tidak terjaga
pada hati yang tidak terhijab..

Syukran jazeelan,jazakallahu khair  ~  ^^  ~

1 comment:

Violet Inspirit said...

Alhamdulillah... Syukran jazilan for the sharing.. :')