Wednesday 9 January 2013

sosok simetri yang menyapaku..







SubhanAllah !




ku cuba mencari sosok misteri itu
dalam pekat malam
bersinarkan secebis cahaya
bayangannya memaut lenganku

bergetar hatiku tika itu
refleksi wajahnya!

MashaAllah...!
persis diriku

siapakah kau sebenarnya!
cis!kenapa perlu persis diriku?kenapa?
dia diam membisu dalam suara
suara yang terkunci dari pena bicaranya..


kelam.


ku menjeling dari sisi
cuba mengintai sosok simetri itu
tiada pandangan bersisa darinya..

getaran itu semakin memautku
memeluk keresahanku

"aku adalah dirimu yang dahulu..."
syahdu suaranya meluncurkan ayat itu.

bagaikan panahan petir padaku
pedih dan perit rasanya
rasa berpasir untuk ditelan.

"kau bertuah sekarang.."
mengalir laju untaian mutiara jernih

"maka beruntunglah orang-orang yang asing"
aku tersungkur malu..
aku malu dengan diriku

meskipun saat ini kau bakal lihat
satu sosok yang dibaluti labuhan tudung itu
namun jauh dihati ini dari..
melantunkan kalimah teragungMu Ya Rabb
aku malu..

sedangkan ciptaanMu yang lainnya
meski tiada akal jua
mereka tetap sebarkan gelombang ketenangan itu,
zikrullah..
aku kagum!
kagum dengan "mereka" itu..

jadi..siapalah aku?
dayus sangatkah untuk sebarkan bisikan suci itu?
atau ego?
keras hati?
kau lupa segala nikmat kurniaan daripadaNya?
nikmaat Allah yang mana satukah yang kamu dustakan?

berani kau mengaku "Pencinta Ilahi" ??!!!
tika lautan harimu
disia-siakan tanpa gema kalimah yang
menyejukkan jasad,mencairkan nafsumu?


pernah kau bayangkan?
Seandainya sosok simetri ciptaanNya yang dari alam lain itu melantunkan gelombang kalimah zikrullah dengan bahasa yang kita fahami..

nescaya bergegar bima sakti di angkasa sana.






No comments:

Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers