Thursday, 21 June 2012

Ukhwah sampai SYURGA.


 Bismillahhirrahmanirrahim.
Assalamualaikum wbt. ^_^





http://4.bp.blogspot.com/-Vb2Uao4BA7k/TwF85lU2PaI/AAAAAAAABJs/GxPQwpah5dA/s320/382986_313017452063111_100000645768956_1000064_1105504048_n.jpg


 
Sahabat,jujur ana rindu antum semua.ukhuwah kita masih erat kan?meskipun sekarang ni kita membawa haluan masing2..kita masih tetap berhubung,InsyaAllah.Kita kenal dah lama..sangat lama..dari zaman berhingus lagi,ingat lagi waktu pernah merajuk dan bla..bla..bla..heh =D


Sahabat ana yang paling lama ana kenal Awathif,sejak dari darjah 1.Mak ana cakap dulu waktu darjah 1,Cikgu Sa’adiah cikgu subjek bahasa inggeris merangkap guru kelas kita pernah report kat mak bagi tahu yang kita berdua ni sangat rapat,kemana ja kita pasti bersama.Alhamdulillah,ana punya sahabat sebaik ukhti.tak lupa juga sewaktu zaman berhingus lagi nakal tu ana juga bersahabat dengan asmira,majidah,liyana,syahrina,aina,azleen,hawa,annisa dan shazlin dan juga sahabat2 ana yang seangkatan dengannya tak mampu nak taip banyak-banyak.yang ana sebut nama tu antara yang sangat rapat dengan ana.Syukran Jazeelan semuanya kerana sudi bersahabat dengan ana seorang yang pendiam ini. =) sayang semuanya kerana Allah,Moga  kita berjumpa di sisi Allah dalam syurga Firdausi-Nya.Sahabat,andai diri ini tidak ditakdirkan di syurga(nauzubillah minzalik) genggam eratlah tangan ku ini sahabat,bawalah ana bersama dengan mu di sana,Syurga. = ‘(


Awathif antara sahabat ana paling lama,kami masih berhubung sudah 12 tahun kan?(sambil menghitung jari jemari)Sekarang dah jadi Ustazah,Mabruk!
Ingatlah sahabat,kasih dan cinta kita mencipta lakaran yang indah di dunia ini moga ianya juga berkekalan hingga diSANA ya..


Owh ya,tak lupa juga kenalan ana di sekolah rendah agama(Madrasah Nahdatul Hasanah),sekolah agama yang beroperasi hanya pada hari sabtu dan ahad.Meskipun begitu(ehem2..siap ada penanda wacana lg )*mata bersinar*ana sayang sangat murabbi ana kat sini,ana banyak belajar tentang agama di sinilah antara permulaannya..sangat bermakna.Syukran Allah,kerana memberikan kesempatan buat ana untuk belajar di sini.Subjek yang ana paling suka,Sirah.kalau sekolah kebangsaan sejarah la..Tapi sirah kat sini tak sama dengan sekolah menengah sebab Sirah di sini belajar mengenai sejarah nabi dan rasul.OSEM!tak caya?Mak Su(Acu) ana siap belikan buku cerita Sirah lagi waktu ana cemerlang dalam akademik sekolah rendah. =) sebenarnya,ana nak pensil warna yang panjang tu,ada banyak jenis warna sebab selain suka membaca,ana suka warna. ^__^ (tapi,tak pe buku cerita pun ok pe)Thanks tu Solehah(Alhamdulillah ingat lagi nama dia),my junior madrasah dulu,yang bimbing akak baca jawi.


Perjuangan kita berjihad di medan pertempuran ilmu tidak hanya berhenti di zaman hingusan itu sahaja.tiba-tiba pulak ana teringat saat kita semua saling bermain bersama..indah.memori.


Liyana,nakal sangat ni,suka main kejar-kejar dalam kelas.eerrgghh…memang tak matang,siap ajak Syahrina geng sekali.cis!~ =.=”  yang sadisnya,bila di tingkatan 2 bila ana ceritakan kembali,liyana tak ingat.( T.T )
 
Meneruskan perjuangan di medan peperangan di tanah gersang berbekalkan seekor kuda gagah dan lembing,errkk..ke pemanah?pistol terlalu moden untuk zaman itu yang berlatar belakangkan ala-ala gurun gersang lagi tandus…maaf,buat lawak sengal pula.
Tapi,itu lah hakikatnya bila berdepan dengan sesuatu perjuangan yang amanahnya terbeban erat berat di bahu tak pernah ringan.hakikatnya begitulah..ilmu itu bagai kan cahaya..


"Aku mengadu kpd guruku, Waki', akan kesusahanku menghafal. Maka dia menasihati supaya aku tinggalkan maksiat. Ketahuilah ilmu itu cahaya dan cahaya Allah itu tidak diberikan kepada orang yg melakukan maksiat" ~ kata Imam Syafie.


Kita sama-sama ambil exam PMR dan SPM di sekolah menengah yang sama juga,bezanya sahabat makin bertambah,rindu hajar(kita kenal di SMK sebab tak sama SRK).Ukhuwah itu makin mekar terasa bagai bunga sakura yang indah mekar menebarkan warna-warnanya yang indah di sebalik kelopaknya yang senantiasa berzikir pada ya Khaliq(Maha Pencipta).Bagaimana kita?adakah kita juga sentiasa bezikir kepada-Nya?Muhasabah diri buat ana juga yang sering alpa.


Tetiba..teringat satu persoalan dari sahabat ana,Hajar.Hajar pernah bertanya kepada ana,kenapa bila kita lihat pohon-pohon kita rasa tenang.Kalau tak silap jawapan ana ketika itu sebab warna hijau dapat beri ketenangan,mungkin.tersentap bila ana dengar jawapan daripada sahabat ana yang seorang ni,Hajar cakap sebab pohon-pohon itu sedang berzikir kepada yang menciptakannya,Allah.Cuma..Cuma kita saja yang tak dengar.hemm… @_@ (perbualan ini telah di olah oleh penulis untuk menambahkan rasa) ;)   Bittaufiq wannajah di Negeri 9 sana.


Asmira,hang siap hafal lagu Pak cik Mahir Zain(MZ) lagi ya..kemain aihh.. =} tu la..ana dah cakap lagu-lagu MZ memang best.First time dengar lagu MZ waktu di dewan makan asrama budak perempuan ada program apa ntah,cikgu pasang.Balik tu terus cari kat internet dan download semua lagu dia,memang inspire habis.
Emm..tiba2 ada mood nak cerita sorang-sorang sahabat ni.


Aina memang cekap subjek Lukisan Kejuruteraan(LK),best kan subjek ni lukis-lukis dan mencabar!Aina baik suka tolong kami ni bila draw2 dan terhenti setengah jalan tanya lepas ni buat apa?dia mesti tolong.Syukran Aina.. ^_^   Bittaufiq wannajah di uiTM sana ya..


Liyana,sekarang dah mahir bawa kereta laju-laju ya..kena bagi tazkirah keselamatan jalan raya ni.ishk3..budak sorang ni tak makan saman.jangan la bawa moto dan kereta laju-laju lagi ya..Bittaufiq wannajah sahabatku calon STPM2012.ana sedang menganggur ni(jangan jeles) =)
Bila kita boleh together2 lg? $_$ <tak sesuai jer smiley ni.

Majidah,jaga kesihatan ya,jaga pemakanan,jaga diri,jaga iman.jangan asyik baca komik ja!sayang semua,sedih pula bila kita semua dah tak boleh jumpa selalu macam dulu.ya macam dulu,ingat tak lagi kita makan ais kacang dan laksa sama-sama?ok,cukup2 la tu.. ^_--    Bittaufiq wannajah sahabatku calon STPM2012.


Syahrina,kita sama-sama dah habis program matrikulasi.yang bezanya Syah dah tamat program matrikulasi / Asasi undang-undang uiTm.Farhana dan Asmira KMPP.ingat lagi waktu zaman sekolah dulu,bila buat karangan inggeris ja mesti ada tanya Syah kan?Maaf ya..tak banyak Tanya,sikit ja. =D


Azleen,kita berpisah waktu lepas PMR sebab Alin terima tawaran Sekolah Sains.tapi kita masih berjumpa kan.Mabruk Alin sebab dapat Asasi UIAM yang ana juga pernah impikan meskipun tak layak buat ana.sedih.tapi tak apa sebab Allah lebih tahu yang terbaik buat ana.ana tahu itu. =) Alin,selamat meneruskan perjuangan ya!


'Dan Dialah yang mempersatukan antara hati mereka (orang yang beriman). Walaupun kamu membelanjakan semua kekayaan yang berada di bumi, nescaya kamu tidak dapat mempersatukan hati mereka, akan tetapi Allah lah yang mempersatukan hati mereka. Sesungguhnya Dialah Yang Maha Perkasa dan Maha Bijaksana.'- Al-Anfaal:63.


Maaf yang lain,tak dapat nak cerita semuanya di sini,tapi ingatlah sahabatku semua yang dikasihi Allah,kita sahabat sampai syurga ya..genggam erat tangan ini sama-sama. = ‘(

Izinkan ana cerita sedikit saja lagi mengenai sahabat perjuangan ana yang sama-sama di sekolah menengah meneruskan perjuangan di Kolej Matrikulasi Pulau Pinang(KMPP).Asmira dan Fatin(ini antara yang akrab namun ada lagi sebenarnya)Fatin,kita tak rapat di sekolah tapi ditakdirkan Allah di Lauh Mahfuz kita akrab di KMPP.Syukran kerana sudi bersahabat dengan Farhana ni.


Tadi dengar lagu Brothers-selamat berjuang,teringat saat kita sama2 kita bertiga menempuhi ranjau dan duri dalam menuntut ilmu di sana.suci satu perjuangan itu bila berlandaskan niat kerana-Nya.sangat sedih bila terkenangkan kembali waktu itu,ana kecundang dalam perjuangan pertama mengenal erti pertempuran di sana,tapi asmira dan fatin tetap bersama-sama membantu ana untuk terus bangun dan berjuang.jihad!ingatlah perjuangan itu pahit kerana syurga itu manis,kan sahabatku?


Lagi terharu bila Asmira sudi mengajar ana math di surau sampai lewat malam.sedih.terharu.ikhlasnya hatimu sahabat.Mabruk ya Asmira sebab dapat tawaran tu,meneruskan perjuangan lebih awal dari ana.dan…ingat lagi Fatin,Maaf sahabat andainya kau rasa terganggu dengan kehadiranku di bilik mu untuk ana meminta tunjuk ajar.Terima kasih atas kesabaran yang telah kau titipkan buat ana.Syukran Jazeelan. jazakallahu khairan kathira (Semoga Allah memberikan ganjaran dengan kebaikan yang banyak).



Selamat berjuang sahabatku semuanya.selamat berjuang!selamat berjuang!ingat,kalian semua kuat!Allah ada bersama kita!Semoga Allah memberkatimu.Saat indah kita bersama.memori.





 Dedicate this video to everybody out there who is trying hard to fulfill your duty as a khalifah...


No comments: