Friday, 28 September 2012

Ya Allah...berikan mereka kekuatan.

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum wbt.!







Ya Allah ....

mengapa mereka sungguh kejam?!!

aku benci mereka!
benci sangat!



aku juga punya perasaan dan begitu juga mereka saudara seaqidah aku.
kenapa mereka diperlakukan sebegitu kejam!
kenapa!!!


sehinggakan anak-anak kecil juga diserang oleh mereka dengan peluru berpandu.
kejam !!

aku sangat sedih..
sangat-sangat sedih dengan apa yang telah mereka lalui itu..

apakah aku juga mampu melaluinya seandainya aku digantikan di tempat mereka?


Ya ALLAH...laknati lah basyar dan sekutu2nya di mana saja mereka berada......hancurkan lah mereka sehancur2nya sehingga ke akar umbinya......Amiiin....


anak-anak kecil itu sangat kuat!
ya...aku tahu,mereka kuat! ='(

bersabarlah anak kecil kerna kau pasti akan tersenyum di syurga Allah nanti.Pasti!



selami kesengsaran mereka di sana,dengan beberapa  situasi dibawah ini,aku kelu untuk berkata lagi..Ya Allah....




*******

[ Perbualan ini dirakam di sebuah hospital di Rastan-Homs. Adik perempuan ini dan abangnya, Hasan, tidak mengetahui akan pembunuhan ibu mereka ].

Hospital tersebut telah dibom dengan dahsyat pada awal Mei, dan kini sudah lenyap.

Beberapa
terjemahan yang telah dipilih:

*Suara adik perempuan menangis*
- Kenapa menangis sayang?
* Saya risaukan Hasan!!
- Hasan selamat sayang, jangan risau, doktor akan merawat dia.
* Bagaimana dengan saya?
- Doktor akan rawat kamu juga, tapi, janji jangan takut.
* Tetapi, saya takut suntikan!
- Doktor tidak akan beri suntikan, janji kamu akan kuat?
* Tolong beri saya ubat-ubatan berperisa jem dan manis seperti gula-gula berperisa lemon dan tolong beri pada Hasan.
- Ok, saya akan pergi memeriksa Hasan. (Ini adalah Hasan).

+ Bunyi Tembakan +

* Pak cik, adakah mereka akan tembak saya disini?
- Tidak sayang, kamu selamat disini. Allah bersama kita. InsyaAllah.
* Kenapa ibu saya tidak datang membawa ubat-ubatan?
* Telefon ibu saya dan beritahu dia yang saya memerlukan baju baru dan ubat-ubatan berperisa gula-gula.
- Dia dalam perjalanan ke sini, jangan risau.
* Beritahu ayah saya, agar dia ingatkan ibu saya yang saya perlukan baju yang bersih, ubat-ubatan, dan gula-gula berperisa lemon untuk saya dan Hasan.
- Dalam perjalanan sayang.
 
 
 
*******
 
 Adik ini tidak mahu menjerit dalam tangisan, jadi, dia memendam tangisannya dalam hati. Ini adalah simbol penentangan kepada Basyar dan Syiah.(maaf tiada gambar).


*******


Syahid pagi.
Dia bukan terbunuh kerana serangan secara rawak. TIDAK!
Tetapi, sniper memang niat menyerang anak2 kecil.
Dari Kudsia, Damascus.
 
 
*******
 
 
 Dia rindu untuk bermain dengan bapanya setiap hari, tapi ini adalah kali pertama dia melihat bapanya tidak lagi membuka mata.Allahu... ='((


*******


Kanak-kanak di Syria tidak lagi bermain dengan kereta mainan dan kotak-kotak. Mereka membuat senjata sendiri dan bermain jihad-jihad menggunakan imaginasi mereka.
 
 
*******
 
 
 245 Orang Dibunuh di Syria Hari ini ....... Dengan Pisau
 
 
*******
 
 
  Kita tidak mampu melihat video sebegini selama lebih dari 3 minit, tetapi inilah hakikatnya yang dilihat oleh rakyat Syria 24jam 7 hari seminggu sejak 18 bulan yang lalu....Ya...Allah, Laknat ke atas Syiah!

Minit 1.17, seorang lelaki yang
memakai baju putih sedang menenangkan ibu-ibu yang sedang trauma agar masuk ke dalam rumah kerana keadaan diluar sangat mengerikan dengan mangsa-mangsa yang bergelimpangan di atas jalan.
 
 
 
*******
 
 
 Tentera Assad menyerang Hospital 3 tingkat Al-Fatih di Kfar-Batna, Damascus. Serangan ini telah mengakibatkan kesemua yang berada berdekatan terbakar termasuklah semua pesakit.
 
 
*******
 
 
 Gadis sunni diculik secara bersistem di syria, sama ada keluarga menguruskan untuk membayar wang tebusan (Selalunya sangat mahal hingga mencecah 1 Juta paun) dalam masa 72 jam atau gadis itu akan dirogol beramai-ramai kemudian dikerat kepada beberapa potongan untuk mereka cari tubuh si mati dalam tempoh 72 jam.
 
 
*******
 
 
 Sebelum adik ini dibedah, beberapa soalan diajukan kepada doktor tersebut:

- Adakah kamu suka basyar? Jika kamu suka padanya, jangan sentuh saya!
- Kaki saya digunakan untuk solat, tapi basyar telah mengamb
il kedua-dua kaki saya, dan sekarang saya tidak dapat solat dengan kaki saya lagi.
- Saya berharap dapat berdiri lagi dan pijak muka basyar
- Dr, kamu tidak perlu membius saya, kerana, sewaktu saya kehilangan kedua-dua kaki saya, saya dalam keadaan sedar dan telah merasai semua kesakitan.

(selepas semua ini, adik ini tidak bersetuju untuk menjalani pembedahan sampai dia menyumpah nama basyar 100 kali sambil abangnya menggenggam tangannya.)

oi basyar, kau akan mati tak lama lagi!!!!


*******


buatla apa kau nak buat Basyar penjenayah,sesungguhnya kami akan mencapai kemenangan dengan izin Allah..
 
 
********
 
 
 Info Sejarah...
Penjajahan Perancis ke atas Syria lebih 25 tahun, Jumlah syuhada terbunuh = 850 Syahid.

Semasa Assad memerintah, 2 Tahun = Lebih 50,000 Syahid sehingga kini.
 
 
 *******
 
 
 bayangkan kesakitannya jika anda berada ditempat mereka. Mereka dipijak-pijak dengan kasut boot keras dan dipukul dengan besi sehingga menemui mati. Ini sangat berbeza dengan layanan baik yang
diberikan oleh tentera Mujahidin FSA ke atas tahanan. Tidak hairanlah mereka lebih rela memilih Syahid berjihad dari menunggu mati di siksa oleh tentera Syiah Bashar laknatullah dirumah. Do’akan agar kekejaman ini segera berakhir.
 
 
********
 
 
 Pengeboman atas pemukiman Bab Alhadid di Aleppo oleh Angkatan Udara Assad, menyebabkan kematian pada puluhan warga sipil (awam). Sungguh mengerikan dan menyentak.

Kelihatan mangsa-mangsa yang masih hidup di merata-rata tempat dengan serpihan-serpihan badan yang hancur berselerakkan.
 
********


Pakcik Abu Taib, 80 tahun masih gagah bersama AK-47 Kalashnikov. Kembali kezaman Rasulullah, masing masing bersedia untuk berjihad.
 
 
********
 
 
 Dalam Bahasa Arab "Lari, Penembak Tepat Disini"


Ya Allah, inilah kehidupan rmereka yang bermazhab Sunni di Syria, Ya Allah, permudahkanlah mereka ... Amin..
 
 
*******
 
 
Allah....Allah....Allah....
 
 
apa tindakan kita?
 
pedulikah kita?
 
 
setidaknya,berdoalah buat mereka disana.
 
tembakkan---------------------------------->>>"Doa buat mereka" !!
 
 
 


kembali pada-Mu,bersediakah kita?

Bismillahirrahmanirrim.
Assalamualaikum wbt !   ^_^







" Dan bagi tiap-tiap umat ada tempoh (yang telah ditetapkan) maka apabila datang tempohnya, tidak dapat mereka tundakan walau sesaatpun, dan tidak dapat pula mereka dahulukan."(al-Araf:34)






 Setiap makhluk yang bernyawa pasti merasai mati. 

Itu adalah satu kepastian dan wajib kita percayai sebagai seorang hamba Allah yang beriman.Hanya saat kematian itu saja yang kita tidak pasti bila,bagaimana dan di mana. 


Sabda Rasulullah s.a.w., 
"Kematian adalah hadiah yang sangat berharga bagi orang yang beriman." 


Alangkah indahnya kerana bagi orang yang beriman kematian merupakan hadiah bagi mereka kerana mereka telah melengkapkan persiapan untuk menghadapi kematian menuju ke satu alam yang kekal bagi mereka dan mengecapi kenikmatan syurga yang dijanjikan.


indah kan?bila bertemu dengan Pencipta kita dengan roh dan jasad yang bersih!


 bukankah mengingati mati itu malah membuatkan hati kita HIDUP,bukannya membuatkan hati kita mati.



“Secerdik-cerdik manusia ialah yang terbanyak ingatannya kepada kematian serta yang terbanyak persiapannya untuk menghadapi kematian itu. Mereka inilah orang-orang yang benar-benar cerdik dan mereka akan pergi ke alam baqa dengan membawa kemuliaan dunia serta kemuliaan akhirat”

 (Diriwayatkan oleh Ibnu Majah dan Ibnu Abu Dunya)


 “Sebenarnya maut yang kamu melarikan diri daripadanya itu, tetaplah ia akan menemui kamu, kemudian kamu akan dikembalikan kepada Allah yang mengetahui segala yang ghaib dan yang nyata, lalu ia memberitahu kepada kamu apa yg telah kamu lakukan” 

(Surah Al-Jumaah:8 )



. . .



#  Bagaimanakah nanti blog saya di ketika hari kematian...masanya belum diketahui namun ia adalah sebuah pemergian yang akan datang. Sama-samalah kita berusaha dan bersedia, kerana ia adalah satu pemergian yang tiada peluang ulangan. Hidup adalah sebuah exam yang gagalnya tiada ruang untuk mengulang. Nauzubillah. 






 "Ya Allah matikan daku dalam keadaan penghujung penuh kebaikan dan janganlah matikan kami dengan keadaan penghujung yang buruk"








Thursday, 27 September 2012

makna bacaan dalam solat.

Untuk menambahkan khusyuk dalam solat seeloknya kita faham apa yang kita baca
Kalau tak faham apa yang dibaca memang kurang la sikit penghayatan solat
Meh aku share sebahagian makna bacaan solat yang aku ambil dari FB
http://www.facebook.com/pages/Lukisan-Dakwah-Islam/186960618086884







 Semoga kita akan lebih khusuk dalam solat selepas ini.
:)

Wednesday, 26 September 2012

dan terus berlari ...

Bismillahirrahmanirrahim,
Assalamualaikum ! ^_^






perjalananku sebagai seorang pelajar freshie disebuah universiti tempatan membuatkan diriku mempelajari banyak perkara baharu.

yeeaah!jom explore~ ;)

dan terus berlari . . .

bila aku dapat terbang tinggi ???

maksudku terbang tinggi dengan menaiki pesawat pertama a.k.a besi terbang
untuk melanjutkan pelajaran seterusnya di luar negara.

=)

impian besar! mimpikah kamu?(bertanya pada diri.. )

mengapa tidak ?!!(jawapanku)

heh...

tika ini,berada di hadapan meja jepunku yang dibawa dari rumah ke 'rumah'kolej kediaman ini..
memandang suasana sekeliling...
kiri..

kanan...meja.

wah~MashaAllah ! buku programming,notes computer programming,Lab..

aku belajar engineering sekarang?

apakah?

yup!Alhamdulillah..syukur pada-Mu Ya Rabb atas segala apa yang telah diaturkan oleh-Mu buatku

Alhamdulillah..Alhamdulillah..Alhamdulillah..

meskipun sebenar-benarnya aku sangat-sangat mencintai subjek biologi,tapi terpaksaku lepaskan jua ia..
tak mengapa..yang patah tumbuh,yang hilang berganti?

ia kah berganti?samakah ia?

fizik!aku cinta kamu..haha..e......geli la pulak aih~   ^_--

tak pa..InsyaAllah,all will be allright,cosz Allah by my side.

jujur...dulu aku waktu zaman hingusan,sangat teringin nak belajar sampai menara gading,pakai jubah di konvokesyen,tengok mak abah senyum gembira..dan waktu tu terfikir gajah sebab panggil U sebagai menara gading,haha..kenapa menara gading?tahu?saya pun tak tahu sampai sekarang.

sedih pula... =')

dan....sekarang terbukti!aku sudah di menara gading.tiada apa yang aku nak banggakan,aku cuma biasa-biasa sahaja,banyak dosa pulak tu.

cuma aku sangat bersyukur sebab diberikan kesempatan oleh Ilahi dengan nyawa yang hanya pinjaman,berpijak di bumi nun hujung negara untuk meneguk ilmu di sini,Perlis! =)

ayuh maju!tak kira la bumi mana pun kita berpijak untuk menuntut ilmu Allah,jom sama-sama berjuang! InsyaAllah..

aku sangat-sangat gembira dengan kejayaan seorang akak sensei sekolah rendah dan menengah kesayanganku sebab sekarang dia dah berpijak di bumi Cardiff.Mabruk kak Amirah!

nak ikut jejak langkah akak,nak belajar di oversea~InsyaAllah..buat MASTER di luar negara.

itu..impianku.tolong doakannya sahabat! =')

mengapa?mengapa nak sangat sambung belajar di luar negara?

sebab salji?

dah 'banyak' blog pelajar malaysia di luar negara yang aku dah explore,kata mereka buat pa la seronok ngan salju tu,sejuk sangat katanya..

ya,memanglah!namanya pun salji=sejuk.
tak kisah la sejuk manapun,semangat nak ke sana tu tetap ditanam kemas-kemas di hati.

sebenarnya...aku juga nak tengok suasana islam di luar negara.apa yang aku tahu,islam hidup di kawasan yang ramai non-muslim kerana hitam putih itu lebih jelas..

nak lihat lukisan Ilahi dipelosok alam yang lain,yakni yang tak pernah aku lihat dari kaca mata sebenar!

mengecap manisnya iman di sana!ya,aku tahu..memang iman kena kuat sangat untuk berada di negara yang ratanya non-muslim adalah majoritinya..


Moga Allah mendengar harapan kecilku ini agar ianya dapat dilalui dengan rasa dan perasaan yang besar,MashaAllah!~

moga di sini merupakan langkah pertama,larian kecilku..

dan

seterusnya,InsyaAllah

bakal terbang tinggi demi ilmu-MU Ya Rabb.
Izinkanku..Ya Rabb.Ameen....

jika ajal lebih utama menemuiku sebelum aku mengecapi impian itu,tak mengapa..aku tidak berkecil hati..walau sekelumit pun.tapi,ku mohon pada-Mu Sang Penciptaku,ambillah nyawa yang ku pinjam selama aku berpijak di dunia ini ketika aku berada dalam keadaan seorang hamba-Mu yang beriman,yang sentiasa mengingati-Mu,yang zikir sentiasa basah di hati,akal yang tidak lalai mengingatimu Ya Rabb,dengan kalimah terakhir dibibirku adalah sebuah kalimah yang mulia..

"Allah...Allah...Allah...."

Allah!
aku masih mencuba setiap saat untuk mengingati-Mu dalam kesedaranku di dunia ini,dalam nafas yang ku hembus saban hari,dalam langkah menuju pada-Mu suatu hari,dalam nadi yang berdenyut sekian kali.

dan terus berlari...

menunggu masa untuk terbang tinggi!



# buat saudara seaqidahku di negara bergolak di sana,aku sangat mengagumi perjuangan-Mu,kerna jika aku berada ditempatmu belum tentu aku mampu berdiri bahkan belum tentu aku dapat melangkah.dan...andai kesiksaan keatas negaramu itu beralih hanya sehari di nagaraku nescaya,hancurlah ia sehancurnya,kami mungkin tidak sekuatmu Mujahid!








Sunday, 23 September 2012

Cahaya Solehah

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum wbt.  ^_^